Het moet anders. Samen kunnen we dat!

Voor alle Dordtenaren,

Dordrecht heeft zo ontzettend veel te bieden. Het is Hollands oudste stad, het heeft prachtige historische gebouwen en ieder seizoen kunnen we genieten van al het moois wat de Biesbosch ons te bieden heeft. Maar het zijn vooral de Dordtenaren zelf die onze stad zo mooi maken. Door inzet op werk, op school of bij hun vereniging. Mensen die elkaar kennen, aandacht voor elkaar hebben en zorgen voor hun omgeving. Samen maken we onze stad elke dag weer een beetje mooier, groener, socialer en eerlijker. Dat moeten we koesteren, behouden en versterken.

Toch zijn er ook mensen die maar moeilijk ‘de eindjes aan elkaar kunnen knopen’. Zij leven soms in stille armoede. En deze groep kan makkelijk groter worden nu de winter voor de deur staat en de gasprijzen een recordhoogte hebben bereikt. Zo lopen 9.600 huishoudens in onze stad een risico op problematische schulden en hebben 4.500 huishoudens hier al dagelijks mee te maken. Een vraagstuk om je zorgen over te maken ook al raakt het je zelf niet direct. Eenzelfde zorg heb ik ook over de jongeren die een eigen huis zoeken en daar eindeloos lang op moeten wachten of over de mensen die hun baan zijn kwijtgeraakt of zij die hun dagen in eenzaamheid doorbrengen omdat ze oud of ziek zijn. Gelukkig heb ik niet alleen zorgen, want ik ben erg trots op die verpleegster uit Sterrenburg die op de IC de overuren maakte voor haar patiënten of op de leraar op het Da Vinci, die zijn leerlingen door een moeilijk examenjaar loodste. Het zijn, net als ik, allemaal Dordtenaren met wensen, verlangens en toekomstverwachtingen zoals iedereen die heeft.

Betaalbare huizen, goede leerkrachten, schone en veilige straten in elke wijk. Fijne plekken in iedere buurt waar bewoners elkaar kunnen ontmoeten. Als lijsttrekker van de PvdA wil ik samen met de fractie de verschillen tussen wijken en het onderscheid tussen burgers aanpakken. Iedereen verdient een eerlijke kans. We willen het bestuur weer dichter bij de Dordtenaren brengen, zodat bewoners zich betrokken voelen bij de besluiten die we met elkaar nemen. De stad leeft meer als er goed geluisterd wordt. Wij zoeken mee naar oplossingen in de wijk, dicht bij inwoners, echte zeggenschap en participatie. Wij staan voor een groene en schone stad. Voor een stad die alles doet om de klimaat- en biodiversiteitsvraagstukken op te pakken en daarbij rekening te houden met de mensen die goed op de centjes moeten passen. Alleen dan gaat het lukken de ‘Schapenkoppen’ bij elkaar te houden.

We zullen de komende jaren scherpe keuzes moeten maken om de grote problemen aan te pakken en de stad mooier en eerlijker te maken. Dat kunnen we voor elkaar krijgen door respect te hebben voor ideeën. Juist dan kunnen we er samen voor zorgen dat iedereen een betaalbare en goede woning kan vinden, een eerlijke kans krijgt op een baan, een leven kan leiden zonder armoede, de best mogelijke opleiding kan volgen, een fijne straat heeft om in te wonen en dat we de energietransitie op een eerlijke manier regelen. Laten we samen Dordrecht rechtvaardiger en nog mooier maken, want echt, het moet anders en samen kunnen we dat.

Wouter van der Spoel

Lijsttrekker PvdA Dordrecht

Wat gaat goed en wat kan er beter?

Naam(Vereist)
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Waar ben je naar op zoek?