Leden aan het woord: De Drechtraad; We gaan scheiden en worden friends with benefits

25 november 2020

De Drechtraad; We gaan scheiden en worden friends with benefits

Door PvdA lid Wouter van der Spoel

Wat is er aan de hand? Het huidige samenwerkingsmodel van de zeven Drechtstedengemeenten gaat op de schop. De bevoegdheden gaan terug naar de afzonderlijke gemeenteraden en de Drechtraad wordt met ingang van 1 januari 2022 opgeheven. De taken van de samenwerking gaan naar Dordrecht, waarna de andere gemeenten die kunnen inkopen. Dordrecht gaat functioneren als ‘servicegemeente’.[1] Kortom, Friends with benefits. Wel de lusten, maar niet de lasten. En met een nieuw contact loopt dat altijd stukken beter, dan met een ex waar je een verleden mee hebt.

Want hoe zit het met de afspraken die zijn gemaakt over de bouw van sociale huurwoningen in de Drechtsteden? Er zijn in Dordrecht op dit moment meer sociale huurwoningen gesloopt dan dat er gebouwd zijn, zie afbeelding (verhaal gaat verder onder de afbeelding).

In de lokale paragraaf Regionale Woonvisie ‘Goed Wonen in de Drechtsteden’ staat: ‘We hebben met de overige gemeenten en de woningcorporaties in de Drechtsteden afgesproken dat het aantal sociale huurwoningen de komende jaren gelijk blijft, het zogenaamde pas-op-de-plaats beleid. Daarnaast wordt toegewerkt naar een evenwichtigere verdeling van de sociale huurvoorraad over de regio’.

Voor bijvoorbeeld H.I. Ambacht is de problematiek, betreft het tekort aan sociale huurwoningen, een stuk minder groot dan bij ons op het eiland.  Nu het samenwerkingsverband definitief gaat sneuvelen en we verder gaan als Friends with Benefits, denk ik dat het goed is om die ‘evenwichtigere verdeling van de sociale huurvoorraad over de regio’ expliciet te benoemen in het ‘scheidingsconvenant’. Al vrees ik, om in de termologie van het daten te blijven, dat wanneer het aankomt op het bouwen van sociale huurwoningen, we door de andere gemeenten al snel geghost[2] gaan worden.

[1] https://www.ad.nl/dordrecht/drechtraad-wordt-in-2022-opgeheven-dit-zijn-de-gevolgen~a604cc60/

[2] Ghosting: Iemand laat niks meer van zich horen en blokkeert jou in sommige gevallen zelfs op verschillende social media kanalen.

Waar ben je naar op zoek?