Meer woningen en versnellen

10 december 2021

Adviescommissie Bestuur en Middelen | Dinsdag 30 december 2021 | Prognose Grondbedrijf 2021 | Jacqueline van den Bergh:

Dinsdagavond 30 november 2021 stond in commissie Bestuur en Middelen het Grondbedrijf Dordrecht centraal. Het is belangrijk dat het Grondbedrijf zich goed financieel ontwikkelt. De jaren hiervoor met de crisis is dat wel anders geweest. De stand van de reserve bedraagt per 31-12-2020 18,9 miljoen. Deze positieve resultaten zijn vooral te danken aan Kil4. Het Grondbedrijf zorgt ervoor dat er geïnvesteerd kan worden in de stad. Dat er nu geld is is positief.

Alleen komen er steeds meer binnenstedelijke en complexe ontwikkelingen, die veel geld kosten. Het Grondbedrijf moet marktconforme prijzen rekenen, ook voor sociale woningbouw. Al zijn bij de PALT (afspraken sociale woningbouw) afspraken de prijzen inmiddels al wat lager dan normaal.

Vanwege de grote vraag naar woningen en veel starters geen woningen kunnen vinden, wil de PvdA meer huizen bouwen in de locaties die al (bijna) in ontwikkeling zijn, zoals Spuiboulevard en Stadswerven. In de Bouwmonitor wordt gesproken over minimale aantallen bij de ontwikkeling van Spuiboulevard, locatie Stadskantoor. De PvdA wil daar meer bouwen, boven het minimum, dan kun je ook meer betaalbare woningen bouwen. Ook is de bouwperiode erg lang: 10 jaar. Dat moet sneller kunnen.

Wethouder Burggraaf ziet niet veel in intensiveren. Hij denkt dat we dan te veel de hoogte in gaan en dat dat ten koste gaat van kwaliteit. Dan hoeft helemaal niet, ook hoogbouw kan kwalitatief heel goed gebouwd worden, met veel groen, z.g. verticale tuinen. Ook ziet de wethouder niets in erfpacht voor woningbouw. Hij investeert liever in duurdere woningen, dat levert meer op en brengt ook de doorstroming op gang.

Er is nu een surplus, er is ruimte om te investeren. Hoe om te gaan met dit surplus? Binnenkort praten we daar verder over.