1,5 miljoen euro investeren in Kromhout en omgeving

2 juli 2021

Adviescommissie Bestuur en Middelen dinsdag 29 juni 2021 | Jacqueline van den Bergh:

Onderdelen van de Kadernota 2022 werden besproken in de commissie.

Gevraagde krediet voor Plan van Aanpak Kromhout en omgeving
Gevraagd wordt 1,5 miljoen, zonder dat er een duidelijke concrete uitleg van de kosten wordt gegeven. Ook is er geen tijdsplanning bij aangegeven. Voor de PVDA is het opknappen van dit gebied uiterst belangrijk, omdat de buurt al jarenlang overlast heeft van de opvang in het Leger des Heils. Maar heeft al een paar maal om een duidelijk overzicht van de investeringen gevraagd, incl. tijdpad. CDA had een motie hierover ingediend.  Deze partij, ook. PVDA, hadden gevraagd bij het Kadernota-debat om het geld eerst te reserveren, en bij concrete uitwerking met tijdpad als krediet beschikbaar te stellen.

Burgemeester Kolff vertelde dat het gaat om de veiligheid in de wijk op het niveau te brengen van ook de andere wijken in onze stad, nl. een 7. Daarom is het Plan van Aanpak er gekomen. In dit plan zit een kostenraming. Bewoners zijn erbij betrokken. Maar het is lastig om te ramen waar je precies je geld aan uitgeeft. 536.000 euro in 2021. Veel van die kosten komt een aantal jaren terug. We doen 1,5 miljoen, omdat het serieus is. Meerjarig geld is nodig. Voor de SUS wachten, handhaving, Taskforce Overlast. Wat nog openstaat om met een tijdspad te komen, en met meetbare doelen, en een onderzoek van OnderzoekCentrum Drechtsteden. Elk jaar, kost ook geld. Gebiedsmanager gaat hier aan de slag. Na de zomer komt de burgemeester met een tijdspad en een jaarlijks onderzoek OCD. Duidelijk moet worden welke kosten waaraan besteed worden. Niet op de cent nauwkeurig.  3 Jaar lang gaat er stevig ingezet worden op dit gebied. ‘Laten we beginnen met 1,5 miljoen’. Deel van de aanpak betreft ingrepen in openbare ruimte, groen en verkeer, die zijn nu nog niet voor 100% in beeld. De burgemeester beloofde met een Memo te komen. Hij wil dat de raad besluit om het krediet beschikbaar te stellen, en niet eerst te reserveren. De hele buurt heeft meegeholpen met het plan. Reservering is dan toch wat meer onzeker, volgens de burgemeester.

De PVDA wacht het Memo af. Uiteraard wil de PVDA het geld beschikbaar stellen, maar het college moet de raad wel goed informeren.

Waar ben je naar op zoek?