“5000 Sociale huurwoningen zijn verdwenen uit de markt, dat is het probleem”

16 november 2022

Dordtse Dinsdag | 15 november 2022 | Commissievergadering over Maatwerk Huisvesting | PvdA Commissielid Leo Damen:

Het betreft het voorstel om als gemeente 10 woningen aan te kopen voor gezinnen die nu tussen wal en schip vallen. Benodigd bedrag: 3 miljoen euro.

Leo: “Is dit wel een taak van de gemeente? Maar omstandigheden kunnen tot andere conclusies leiden. Er is een Voorrangsregeling. Maar ook de wethouder kan voorrang verlenen bij huisvesting. Maatschappelijk begeleiding is altijd nodig. Zo niet, dan weigeren corporaties gezinnen te huisvesten. Afspraak is dat er aan aantal woningen toegewezen kunnen worden aan urgent woningzoekenden. Maar er moet wel een hulpverleningsplan liggen. Er is een scala van oorzaken dat mensen dakloos zijn. Ze moeten wel gebonden zijn aan de regio of de stad. Het zijn mensen die veelal een zwervend bestaan leiden. Het zijn mensen die eigenlijk wel geholpen moeten worden. Maar er is geen hulpverleningsplan. Als dit een betere en goedkopere manier is dan opvang in een hotel, dan is dat een goed idee. Maar wel met een hulpverleningsplan. En er moet garantie voor buren zijn dat de leefbaarheid niet wordt aangetast. Corporaties stellen niet voor niets de eis, dat er een adekwaat hulpverleningsplan moet zijn. Containerwoningen zijn geen oplossing. Je moet het niet te veel clusteren. 5000 sociale huurwoningen zijn verdwenen uit de markt. Dat is het probleem. Dat zet behoorlijke druk op de woningmarkt. Dakloze gezinnen met kinderen. Waarom ene gezin wel en andere gezin niet wordt geplaatst, moet inzichtelijk worden gemaakt.”

Wethouder Peter Heijkoop: Dit probleem speelt al veel langer. Dan moet je gek doen. Out of the box denken. In Grondwet staat dat de bestaanszekerheid geborgd moet worden. Met deze 10 woningen kunnen we het verschil maken. Er zijn al andere gemeenten die dit doen. Eventueel met een private partij dit doen. We hebben nog niet alle antwoorden. Randvoorwaarden kan de raad meegeven. We kunnen starten met 5 woningen. En tegelijk investeren in duurzame woningen. Het wordt een opvangachtige voorziening.
We hebben ook gekeken om een hotel te kopen. Ging toen niet. Ik deel de constatering dat er te weinig sociale huurwoningen zijn. Het gaat om maximaal 10 tallen gezinnen. Zo snel mogelijk moeten ze weer op eigen benen komen te staan. Het gaat om mensen die ook gewoon werken. Die net te veel verdienen voor een sociale huurwoning. We kijken heel goed naar overlast gevende gezinnen. Het betreft geen statushouders en geen zorgvragers. Het is een voorziening waar mensen tijdelijk verblijven. Voor 2 jaar. Van hotel en vakantiepark maken we ook nog gebruik. Dit gaat over Dordtse gezinnen. Niet over regionaal beleid. Ik wil een voorstel maken en alle kanttekeningen, zorgen, en vragen meenemen.  Alleen met een klein aantal woningen beginnen, is ook goed.”

Afspraak: Komt terug in een volgende commissievergadering.