Afscheid oude gemeenteraad, afscheid van Cor van Verk en Inge Stevens

25 maart 2022

Donderdagmiddag 24 maart 2022 was er in de raadszaal van het Stadhuis het afscheid van de oude gemeenteraad. Burgemeester Kolff vertelde dat er 25 Raadsleden niet meer terugkeren in de nieuwe gemeenteraad. “Door corona hebben we het fysiek kontakt gemist, dat zo nodig is voor het politieke werk, en hebben we lange tijd online vergaderd”, aldus de burgemeester. Hij memoreerde nog dat we als raad (voor de coronaperiode) o.a. op stap waren geweest in Rotterdam, met toneelstukjes. Dat was heel goed voor de binding. Er zijn talloze besluiten genomen, over grote en kleine zaken en zijn er 13 burgerinitiatieven ingediend.
“We gaan nu over naar een ander vergadersysteem: Beeldvormend – Oordeelvormend – Besluitvormend.”

Ieder raadslid werd toegesproken door de burgemeester, de commissieleden werden tegelijk toegesproken. Allen ontvingen een kistje wijn, met gegraveerde glazen, van de wijngaard in Dordrecht. Plus een mooie bos kleurrijke tulpen. Raadsleden ontvingen daarnaast nog een tekening van Jan Hensema.

De PvdA raadsleden Cor van Verk en Inge Stevens ontvingen de Johan de Witt-speld. Zij stelden geen prijs op een koninklijke onderscheiding. De burgemeester noemde Inge een verbinder, een bewogen mens en een bewogen raadslid, in en buiten de raad. Zij zette zich in om de armoede te bestrijden, met name ook de menstruatiearmoede, door diverse acties.
Over Cor zei de burgemeester dat hij zich veel heeft ingezet voor Jeugdzorg, WMO en de bestuurscultuur. Hij kon fel debatteren, maar zocht ook de samenwerking. Vooral het ontschotten van de Jeugdzorg vond hij belangrijk. “Debat moet er zijn vond Cor”, aldus de burgemeester.

Cor vertelde dat hij het zeer jammer vindt dat de Drechtraad is opgeheven zoals die was. Constructieve oppositie voeren is belangrijk. In het begin voerde hij fel oppositie met de PvdA, later meer met nuances. Als advies aan de nieuwe raad had Cor: wees constructief, ga uit van wat goed is voor de stad. Hij dankte de media, die hem altijd met respect hebben behandeld. “Wat in de krant geschreven wordt, heb je altijd ook gezegd, misschien in iets andere volgorde”.
Cor dankte tot slot zijn fractiegenoten, en speciaal Inge, en ontving een knuffel van de burgemeester. Hij gaat wellicht wonen in zijn geliefde Frankrijk.

Van de PvdA commissieleden Alexander Jansen en Jacqueline van den Bergh werd ook afscheid genomen. Jacqueline zal nog de geheel nieuwe fractie ondersteunen bij alle werkzaamheden, in en buiten de raad.