Bewoners starten petitie ‘Stop de Bomenkap’ in Weizigtpark; PvdA wil dat er een aangepast plan komt

19 juli 2022

Zondagmiddag 17 juli 2022 waren bewoners, Bomenridders en politici in het Weizigtpark, aan de achterkant van het Centraal Station.

Er is namelijk een tegenbeweging op gang gekomen tegen de voorgenomen plannen voor het Weizigtpark. Dan gaat het met name om de kap van ca 123 bomen. Aan de achterkant van het station komt een nieuwe grote fietsenstalling en een rond plein. De vele bomen die daar nu staan moeten hiervoor sneuvelen. Velen zouden oud en ziek zijn. Veel mensen vinden fietsenstalling en plein prima. Maar dat daarvoor zoveel bomen moeten sneuvelen, vindt men niet. Er moet nog eens goed gekeken worden naar de kap van al die bomen.

Corine Bouma, Jan Janssen (redacteur De Stem van Krispijn) en een Bomenridder uit Spijkenisse, twee Bomenridders uit Dordt, Leo Stolk van het huis aan huisblad Dordrecht Centraal, tevens raadslid voor de VSP, twee leden van de SP en twee leden van de PvdA (Leo Damen, commissielid en woordvoerder) en Jacqueline van den Bergh hebben een schouw door het park gedaan.

De raads/commissieleden gaan actie ondernemen richting college om de plannen aan te passen. Zeker nu met hete zomers zijn grote bomen juist nodig. Volgens Leo Damen moet het anders. Er moet opnieuw naar de plannen worden gekeken. Niet de bomen zorgen voor onveiligheid, maar beter snoeien van de struiken geeft veel meer zicht. De Dordtse Bomenridders hebben toegezegd een contra-expertise voor de te kappen bomen te laten doen.

Dinsdag 26 juli, 15.30 uur is er een toelichting door ambtenaren van de gemeente, in het park zelf. Nadere info volgt.

Bekijk hier het DORDT CENTRAAL filmpje

PETITIE
Buurtbewoners hebben een petitie gestart. https://www.petitie24.nl/petitie/4453/stop-de-kap-van-123-bomen-in-het-weizigtpark-dordt