Damiatebrug blijft als monument van onze stad

19 november 2020

Dinsdagavond 17 november 2020 was er discussie over de plannen van wethouder Stam om de karakteristieke Damiatebrug in het centrum te gaan vervangen door een slagboom constructie. Uit praktische en veiligheidsoverwegingen. De slagboom kan op afstand bediend worden, voor schepen die toch zo af en toe de haven binnenvaren of eruit varen. Nu moet er steeds iemand naar toe om de brug handmatig te openen. En het is moeilijk hier mensen voor te vinden die dat willen doen.

De commissie was het hier in meerderheid niet mee eens. Een dergelijke karakteristieke brug, in dit historisch stukje stad, ga je niet vervangen door slagbomen. Ook de PVDA, bij monde van Alexander Janssen, had hier grote vraagtekens bij en deed de suggestie om vrijwilligers in te schakelen. Volgens hem waren er toch wel voldoende mensen die dit best willen gaan doen.

Volgens wethouder Stam kwam uit de Veiligheidsrapporten naarvoren dat het veiliger is met Slagbomen.  En op afstand bedienen. Nu moet een medewerker op en neer pendelen, omdat hij ook andere werkzaamheden heeft. “Maar we zijn niet doof. We hebben nog geen werkzaamheden uitgevoerd. Voorlopig blijft het handmatig bedienen. Met vrijwilligers ga ik in gesprek om de bediening over te nemen. Als die vrijwilligers er zijn, dan zijn die andere maatregelen niet nodig. De Damiatebrug is als monument van onze stad. Voorlopig gaan we met handmatige bediening. Als er geen vrijwilligers zijn, dan kom ik bij u terug. Maar ik verwacht dat er voldoende vrijwilligers zijn.”

Foto’s: Paul van de Velde | Nederland

Waar ben je naar op zoek?