De eeuwigdurende soap rondom een stadion

15 september 2020

Al meer dan twintig jaar wordt er gesproken met FC Dordrecht over de bouw van een nieuw stadion. Tal van plaatsen zijn er langsgekomen, tal van verschillende mogelijkheden zijn bekeken, en toch komen we er niet uit. Belangrijkste reden: vrijwel niemand van de gemeenteraad wil geld steken in het bedrijf dat Betaald Voetbal heet. De PvdA heeft dat ook herhaaldelijk in zijn verkiezingsprogramma staan. Toch moet er een keer uit deze impasse gekomen worden, het huidige stadion is een schandvlek aan de poorten van Dordt, armoedig en verkrot.

De PvdA stelt daarom voor om na te denken over het zelf, als gemeente, bouwen van een Tweede Sportboulevard. Een Sportboulevard voor de buitensport, een stadion dus van de stad en voor de stad. FC Dordrecht kan daar zijn wedstrijden spelen, andere voetbalclubs kunnen daar belangrijke (finale)wedstrijden afhandelen, maar ook Wantijpop kan een heus stadionfestival worden terwijl in onder het stadion verschillende maatschappelijke of commerciële organisaties hun diensten aanbieden. Uit een eerder onderzoek bleken er talloze mogelijkheden waardoor de kosten vrijwel volledig terugverdiend konden worden.

Een nieuw stadion, voor allerlei buitensporten dat nog kostendekkend kan zijn ook; misschien een droom maar soms moet je je dromen durven volgen en lef tonen, ook als stadbestuurders.

Wat ons betreft gaan we ervoor, wij hopen dat u ook met ons mee wil gaan waardoor uiteindelijk de soap goed afloopt en Dordrecht een prachtige Tweede Sportboulevard krijgt.

Cor van Verk
Fractievoorzitter PvdA Dordrecht