Gemeente actiever en nauwkeuriger bij vaststellen OZB-heffingen

5 oktober 2021

Adviescommissie Bestuur en Middelen | Dinsdag 28 september 2021 | Nota Lokale Heffingen – No Cure No Pay Bureaus | Jacqueline van den Bergh:

PVDA: Een van de oorzaken van snel bezwaar maken tegen OZB vooral is dat de heffing niet per individueel huis wordt belasting geheven, maar per blok, straat of buurt. Terwijl het ene huis het andere huis niet is. In de Zienswijze bij de Begroting van de GR Drechtsteden schreef u: “De explosieve groei van het aantal bezwaarschriften bij de GBD (Gemeenschappelijke BelastingDienst) vanwege de zogenaamde No-Cure No-Pay bureaus blijft een zorgelijke ontwikkeling. De wens dat de rijksoverheid maatregelen zou treffen om de praktijken van deze bureaus in te dammen, is (nog) niet gehonoreerd. Deze bureaus zijn inmiddels ook actief op het terrein van de niet-woningen en de parkeerheffingen. U heeft derhalve het risicoprofiel aangepast en zet in op indammende maatregelen.”

PVDA: Wij kregen de indruk dat doordat de bureaus de kosten omhoog halen voor gemeenten, deze kosten de reden zijn om aan het recht op bezwaar te tornen. Dat blijkt niet helemaal zo te zijn, blijkt uit uw antwoorden op onze art. 40 vragen die wij hebben gesteld hierover. Maar wat u antwoordt op onze vraag 4 willen wij wat steviger neerzetten: De gemeente zoekt eveneens naar oplossingen die geen afbreuk doen aan rechtszekerheid voor belastingbetalers. Om de dienstverlening te verhogen is dit jaar een digitale belastingbalie in gebruik genomen. Via dat kanaal kan bezwaar gemaakt worden. De wijze waarop bezwaren afgewikkeld worden is aan strikte juridische regels gebonden. Onze gemeente zet steeds meer in om met belastingbetalers al in een vroeg stadium op informele wijze in contact te treden. Onder andere door meer telefonisch contact te hebben. Zowel voordat bezwaar wordt ingediend als tijdens het bezwaarbehandelingstraject.
PVDA vindt dit een goede aanpak, zonder dat het recht van bezwaar wordt ingeperkt. Een proactieve rol van de gemeente juichen wij toe. En de aanslag zo eerlijk mogelijk vaststellen.

Waar ben je naar op zoek?