“Ik maak mij zorgen over polarisering in de samenleving. Wij zijn een politie voor iedereen”

23 februari 2022

Adviescommissie Bestuur en Middelen | Dinsdag 15 februari 2022 | Politiecapaciteit | Jacqueline van den Bergh

Al langere tijd heeft de politie beperkte capaciteit. Forse onderbezetting Gebiedsgebonden Politiezorg. PvdA wil vooral dat de politie zichtbaar is in de wijken, de wijkagenten. Ook Handhaving is daar belangrijk. Hoe kunnen BOA’s helpen in de wijken en op straat de mensen meer gevoel van veiligheid geven.

Wijkagenten worden ook ingezet voor andere taken, voor noodhulp, gemiddeld 20% van hun tijd. Voor 2022 zijn in het Regionaal Veiligheidsoverleg (RVO) dan ook wederom afspraken gemaakt over de vermindering van de inzet met 20% bij evenementen en voetbal en dat wijkagenten maximaal 20% van de tijd ingezet worden voor de noodhulp. Tot slot is besproken dat, na vaststelling van de evenementenkalender, er in principe in de periode van 2 mei t/m 15 september 2022 geen nieuwe evenementen aan de kalender kunnen worden toegevoegd die politiecapaciteit vragen. PvdA wil dat evenementen nu juist wel ruim baan krijgen in voorjaar en zomer, omdat ze vanwege corona lange tijd niets konden. Juist nu evenementen het moeten inhalen, moet dat niet afhankelijk zijn van de politiecapaciteit. Niet ieder evenement heeft politie nodig. Ook BOA’s en vrijwilligers kunnen extra ondersteuning bieden.

De aanwezige Jelles den Bosch, Districtschef, vertelde dat een 112 melding altijd opvolging krijgt. Ook Wijkagenten zijn beschikbaar voor 112 melding. Volgens Jelles is het juist goed voor wijkagenten om mee te draaien bij andere diensten. Prioriteit heeft altijd hun functies in wijken; ca. 25 wijkagenten zijn er. Minder behoefte aan huisvesting, maar flexibel aanwezig zijn in wijken; niet vastgebonden aan locaties. “Wij worden met veel geweld geconfronteerd. Ik maak mij zorgen over polarisatie in de samenleving Wij zijn een politie voor iedereen, wij werken vanuit het midden”.