In Duo’s door de stad lopen: Politie en BOA’s

28 november 2020

Dinsdagavond 24 november 2020 was er in de Adviescommissie Bestuur en Middelen een gesprek met Handhaving, ofwel de BOA’s in onze stad. Zij zijn verantwoordelijk o.a. voor toezicht en handhaving op naleving van de coronamaatregelen, op overlast parkeren, alcoholgebruik en zwerfafval. Steeds meer taken komen op hun schouders.

Handhaving gaf eerst een presentatie:
Nieuw is het werken in de nacht, handhaven op groepen, feestjes. Het is een spannende en onzekere periode nu met corona. Ook bij Handhaving zaten veel BOA’s in quarantaine in verband met corona. Vee; Zeker toen er nog geen mondkapjes waren was er veel spanning en stress. Handhaving gebied rondom Groenendijk i.v.m. de parkeeroverlast, daar is nu de parkeerdruk afgenomen na parkeerregulering. Cameratoezicht in autoluw gebied: 20 tot 30 bekeuringen per dag. De BOA’s hebben nu bodycams en de Korte wapenstok hopen ze binnenkort ook te krijgen. Dat verhoogt het veiligheidsgevoel van de Handhavers. Handhaven op zwerfafval is toegenomen, maar blijft lastig om ‘heterdaadjes’ te hebben.

PVDA – Jacqueline van den Bergh:
Binnenkort wordt er aanbesteed, want er moet een nieuw contract komen. Ofwel met dezelfde partij die nu een groot deel van de Hanhaving verzorgt, ofwel met een nieuwe partij. De PVDA wil deze aanbesteding bespreken en dan gelijk bekijken of we Handhaving niet beter weer binnen de gemeente kunnen onderbrengen. Of dat dit toch voordelen heeft: zoals minder verloop en meer mogelijkheden voor verdere carrière.

Meer handhaving in buitengebied: Er komen regelmatig klachten – ook van het Hondenplatform – dat er niet of weinig wordt gehandhaafd op de drukke fiets/wandelpaden in het buitengebied die ook gebruikt worden door paardrijders. De paardenpoep is een grote ergernis bij veel mensen. Ook agressieve honden. Volgens Handhaving is het lastig optreden omdat paardenpoep niet verboden is bij APV. Men kan alleen handhaven op het feit dat paarden op een fiets- of wandelpad lopen.

In DUO’s door de stad lopen: BOA en Politie. In Rotterdam doen ze hier proeven mee – in bepaalde gebieden – wat goed bevalt. Bij overlastsituaties kunnen zij makkelijker optreden.
Handhaving vertelde dat men al steeds meer gezamenlijk doet met de politie, maar nog niet in Duo’s door de stad. Misschien wel in de toekomst, op dit moment ziet men de noodzaak hier niet van.

BOA’s laten handhaven op te hard rijden in de wijken en centrum. Zeker in 30 km gebieden. Maar dat kan nu nog niet, dat moet wettelijk worden vastgelegd. Handhaving heeft dan wel meer mensen en middelen nodig.

Wethouder Sleeking: “Het Aanbestedingstraject is het komende jaar: vanuit de gemeente wordt het opgestart. We zijn buitengewoon tevreden, een zeer professionele organisatie is het. De kwetsbaarheid zit in het vele verloop. De Aanbesteding ga ik apart met commissie bespreken. Wat betreft het buitengebied en Hondenplatform: Er zijn gesprekken met maneges. Ik zal er achteraan gaan.”