Inge Stevens: Er is te veel armoede in Dordrecht, we moeten ons ervoor blijven inzetten

4 maart 2022

Donderdagavond 3 maart 2022 was er in De Buitenwacht het Verkiezingsdebat, georganiseerd door het Platform tegen Armoede. Uiteraard ging het grotendeels over armoede. Steeds meer mensen komen in de problemen door de hoge kosten van levensonderhoud, door schulden, door de lange tijd van corona. Want ook veel mensen die werken kunnen nauwelijks rondkomen. Ook was er een ondernemers in de zaal, die het financieel heel moeilijk heeft.

Ondanks een fors minimabeleid neemt het aantal armen in Dordrecht toe: van 4000 naar 8000. Vooral is het schrijnend voor gezinnen met kinderen.

Veel politieke partijen waren aanwezig. In groepjes van 4 konden ze zich presenteren, waarna de discussie met de zaal er was onder leiding van Ben Corino, van RTV Dordrecht.

Voor de PvdA is armoedebestrijding het speerpunt. Inge Stevens spant zich al jaren in, bezoekt veel wijken en kent de instanties. Volgens Inge is er nog steeds een grote onbekendheid met de voorzieningen en de regelingen die er zijn. Mensen weten niet dat ze een beroep kunnen doen op iets, en ook niet waar ze daarvoor moeten zijn. Preventie is volgens Inge het belangrijkste. Voorkom dat mensen in grote schulden en problemen komen. Daarom zijn die buurthuizen zo belangrijk. Waar mensen terecht kunnen voor gezelligheid, maar ook voor een goed gesprek, hulp en activiteiten. Ook moet er flink geinvesteerd worden om de energiearmoede tegen te gaan. De tarieven van energie gaan sky high, en dat moet gecompenseerd worden.

Vanuit de zaal kwam de oproep: Politiek ga meer samenwerken en los problemen op. Daar kan de PvdA zich in vinden, maar de praktijk blijkt steeds anders…