Kadernota 2022: PvdA/GroenLinks Motie Bloedserieus (MenstruatieArmoede) aangenomen

15 juli 2021

Gemeenteraad dinsdag 13 juli 2021 | Kadernota 2022 | Cor van Verk:

PVDA:  De Kadernota is beleidsarm. Maar we lijken wel af te stevenen op ernstige tekorten. Hoe vreemd het ook klinkt, maar daar zijn we blij om, want is is niet te geloven dat je zou bezuinigen terwijl je miljoenen op je rekening hebt staan van Eneco. Motie D66, realistisch begroten. Maar hoe kun je realistisch begroting als de instructies uit Den Haag wisselen per maand.
Hondenbelasting afschaffen, is prachtig. Maar we maken wel kosten om de hondenpoep op te ruimen. En laten we nu niet de hondenbelasting afschaffen, om dan na jaren te zien dat de straten weer vol liggen met hondenpoep. Wat we dan weer moeten bekostigen vanuit de algemene reserves. Dan nog blijft het een feit dat uit de hondenbelasting in ieder geval de Hondenpoepmotor die we hier hadden of nog hebben wordt bekostigd.
Zorgen om personeel. We hebben enorme opgaves, En wij maken ons oprecht zorgen of er voldoende gekwalificeerd personeel is om de opgaven uit te voeren. Wij zouden graag zien dat het ambtelijk apparaat in ieder geval op niveau wordt gehouden of gebracht. Niet een grotere organisatie, maar het gaat ons om de kwaliteit. Want we zien een aantal incidenten passeren, en dat moeten we niet willen, zoals met aanbesteden. Hoe heeft dat zo maar kunnen gebeuren. Engelenburgerbrug veel duurder, Eigen bijdrage opvang, Aankoop zwembad zonder dat iemand dat wist, etc.

Motie Bloedserieus: Tegengaan MenstruatieArmoede
De PVDA heeft samen met GroenLinks de motie Bloedserieus ingediend, om vrouwen te steunen die heel moeilijk het maandelijkse menstruatiemateriaal kunnen betalen en deze middelen gratis ter beschikking te stellen, bijvoorbeeld via scholen of Voedselbank.

Wethouder Heijkoop: Breder bestaanszekerheid is zeker een probleem. Ik kom in oktober met een voorstel, om dit te koppelen aan het minimabeleid.  Bestaansminimum moeten we verbeteren, met forse verhoging van minimumloon en bijstand. Ik wil gaan inventariseren wat de behoefte is, bij scholen, verenigingen, etc. Dan bekijken wat de gevolgen zijn voor de budgetten en koppelen aan Minimabeleid. Voorzieningen aanvullend op het reguliere Armoedebeleid. Dit probleem kan ontwrichtend zijn voor vrouwen om mee te doen in de samenleving. Ook in Den Haag is het onderwerp van gesprek. Eerst eens even inventariseren. Aanbod en behoefte. Ik ga aan de slag en breng het terug bij Minimabeleid.

Motie is door meerderheid in gemeenteraad aangenomen.

AD/DE DORDTENAAR: Foto: Actie tegen menstruatie armoede:
‘Er zijn vrouwen die moeten kiezen tussen eten of tampons’
Dordrecht-AD.nl-2020-11-23-12-42-58.jpg
23 november 2020