Lawaaiflitsers in straten van Dordrecht inzetten tegen verkeerslawaai

3 december 2021

Adviescommissie Fysiek | Dinsdag 30 november 2021 | Geluidsoverlast in Dordrecht | Jaccqueline van den Bergh:

Ter behandeling van de Aanpak Geluidsoverlast in Dordrecht. Veel mensen hebben last van het lawaai en geluid in onze stad, van verkeer, bouwwerkzaamheden, muziek, buren, etc. Het is zelden stil. Er is beleid, maar met de nieuwe aanpak wil het college geluidsoverlast nog beter aanpakken.

Zo is er al het beleid om de meeste straten 30 km te maken, en dat 50 km de uitzondering is. Als automobilisten zich eraan houden, scheelt dat aanzienlijk in geluid. En het is ook veiliger, zeker voor fietsers en kinderen in het verkeer. Stil asfalt en Geluidsnormen opnemen in Bestemmingsplannen helpt ook.

De VVD kwam met het voorstel om Lawaaiflitsers neer te zetten op drukke wegen zoals Noordendijk, Krispijnseweg, Burgemeester de Raadsingel, etc. De PvdA is hier zeker voorstander van. Want je kunt niet van de politie verwachten (zeker niet in coronatijd) dat ze overal regelmatig kunnen controleren op te veel lawaai maken. De Techniek moet flink kunnen helpen. In de vorige raadsperiode heeft de PvdA een paar keer de Actie Ik Flits Mee georganiseerd, om de snelheid met laserguns te meten in wijken.
Een Lawaaiflitser registreert het kenteken van auto/motor die te veel lawaai maakt en de geluidsnormen overschrijdt. Aanvankelijk krijgt je een aanmaning (bekeuren mag nog niet), maar zodra dat kan krijg je een bekeuring. Het parlement is bezig met wetgeving om dat mogelijk te maken. Rotterdam, Utrecht en Amsterdam zijn er al mee begonnen. Daarom is het van belang dat ook wij alvast aan de slag gaan met Lawaaiflitsers. “Laat Dordrecht weten dat we lawaaioverlast serieus nemen”, aldus Jacqueline.

WETHOUDER VAN DER LINDEN: Geluid heeft relatie met gezondheid. Geluidsbelasting heeft een gezondheidskundig effect. Bijna een miljoen mensen die worden geraakt door lawaai in Nederland. Verkeerslawaai is de grootste bron van overlast. We hebben beleid daarop. Geluidsbelastingkaarten zijn vastgesteld. We werken nu aan herziening beleid. In alle Bestemmingsplannen kunnen we bepalen wat je wilt met geluid. Geluidsvriendelijke gebieden in wijken, buurten. Autoluwe binnenstad realiseer je niet zomaar. Gaat gebiedje voor gebiedje. Wat vind je wel of niet wenselijk. Toestaan van overschrijdingen of niet. In Bestemmingsplan Amstelwijk hebben we veel bereikt. Stil asfalt helpt. Over wegversmallingen zijn veel klachten. Ik wil wel nagaan hoe we met wegversmallingen verder omgaan. Er is heel veel verkeer dat zich aan de regels houden. Maar ook stukken weg waar je makkelijk hard kunt rijden. Daar is veel overleg over met politie. Ik geloof in techniek. Politie heeft niet veel capaciteit. Volume en capaciteitsdiscussie. Lawaaiflitsers: blij met de steun. Ik wil hem snel invoeren. Aanpassing in de wetgeving is nodig.