Leden aan het woord: De Dordtse Horeca; eenmaal op slot, altijd op slot?

24 oktober 2020

De Dordtse Horeca; eenmaal op slot, altijd op slot?

Door PvdA lid Hans Spigt

24 oktober 2020

Ook in onze stad is de horeca weer gesloten. Dit vraagt veel van de eigenaren en exploitanten van café’s en restaurants. Tijdens de ‘lock-down’ in de eerste covid-19 golf zijn er naast de landelijke steunpakketten ook in onze stad extra maatregelen genomen om de horeca te ondersteunen. Zo hebben we van de zomer op veel nieuwe terrassen buiten kunnen eten of tot laat in de avond kunnen genieten van een drankje. Goed plan en ook zeker ondersteunend. Maar is het genoeg?

Nee het is niet genoeg, want waar de zomer deels de financiële verliezen van het voorjaar compenseerde, zal het verlies van de huidige ‘lock-down’, toch vooral uit de zak van de eigenaar of huurder moeten komen. Ik kan me voorstellen dat je als kroegbaas of restauranteigenaar nu zelf een nachtje heb doorgehaald met het doordenken van de toekomst.

Hoe kom ik deze tijd door en wat daarna? De kosten lopen door en de inkomsten zijn ineens opgedroogd. Onder druk van de Tweede Kamer is door het kabinet toegezegd nog te bekijken of extra steunmaatregelen nodig zijn om de ‘vrije val’ van het horecalandschap in Nederland te voorkomen. We moeten afwachten of de steun er komt, maar een pleidooi daarvoor komt van de president van De Nederlandse Bank, Klaas Knot, in Buitenhof van afgelopen zondag.

“Een extra steunpakket is te verdedigen als investering in de structuur van het horecalandschap en zodoende te voorkomen dat gezonde bedrijven ook het ‘loodje leggen’”. Dus Dordt aan de bak!

De horeca is een drijvende kracht van onze stedelijke economie. Het is niet alleen een banenmotor maar zorgt ook voor een aantrekkelijk verblijfs- en bezoekklimaat. Natuurlijk winterterrassen zijn leuk, maar de verwarming is duur en weinig milieuvriendelijk.

Nee, ik zie meer heil in het creëren van een horecafonds ter ondersteuning van horecaondernemers en duurzame instandhouding van ons horecalandschap met een kredietfaciliteit als aanvulling op de landelijke regelingen.

Dus wacht niet te lang, best gemeentebestuur, want als ‘als het kalf verdronken is, dan ……………….’!

Zelf een blog insturen? Klik hier