Marije Schnabel stelt vragen aan college over tarieven huishoudelijke hulp

26 januari 2023

Marije Schnabel (raadslid PvdA): De Drechtraad heeft enige tijde geleden ingestemd met een wijziging van de verordening WMO. Inclusief een tariefwijziging voor niet-professionele huishoudelijke ondersteuning.

Eind november 2022 hebben bewoners, die vanuit hun PGB-budget huishoudelijke ondersteuning betalen, een bericht via de Sociale Dienst Drechtsteden ontvangen dat vanaf 01-06-2023 het uurtarief voor niet-professionele ondersteuning van 17,21 euro verlaagd zal worden naar 14,88 euro. Kunt u vertellen wat onder de nieuwe definitie “professioneel” wordt verstaan, door wie dit wordt beoordeeld en of het terecht is dat mensen die niet uit het eigen sociale netwerk komen, en soms al 18 jaar in dienst van iemand werken, nu voor dezelfde werkzaamheden minder betaald krijgen?

Er ontstaat nu willekeur, omdat de een wel een brief ontvangt en de ander niet.  Bent u hiervan op de hoogte en hoe gaat u dit oplossen?

Bekijk hier het filmpje met ook het antwoord van wethouder Chris van Benschop.