Miljoenen investeren in binnenstad: ook in bruisende binnenstad

18 juni 2021

Adviescommissie Bestuur en Middelen | Dinsdag 15 juni 2021 | De Binnenstad | Jacqueline van den Bergh:

Met de Enecogelden willen we investeren in onze stad: in woningbouw en banen. In Bestuur en Middelen bespraken we de plannen voor investeringen in de Binnenstad (40 miljoen) en voor het opknappen van bedrijventerreinen (30 miljoen).

Binnenstad:
De PVDA vindt dat de concrete plannen voor investeringen in de binnenstad veel te lang uitblijven. Al jaren wordt er gesproken over het opknappen van de binnenstad, de banenmotor van onze stad. De 40 miljoen euro die nu wordt opgevoerd mist iedere onderbouwing en er wordt geen planning bij gegeven. Het is ook de bedoeling om de Grote Markt helemaal aan te pakken en mogelijk de parkeergarage Visstraat (niet van gemeente) voor bewonersparkeren te maken en niet meer voor bezoekers. Alleen deze plannen kosten al gigantisch veel geld.  De 3 Pijlers die het college noemt zijn:
– Nieuwe mobiliteit en bereikbaarheid
– Aantrekkelijke openbare ruimte, met groen en hoogwaardige bedrijfskwaliteit
– Kwaliteit en diversificatie van aanbod
Dit zijn prima uitgangspunten, maar die gelden eigenlijk voor alle plannen voor onze stad.
De PvdA mist:
– Investeren in slimme stad
– Investeren in bruisende stad
– Investeren in banen: Binnenstad is onze economische motor
Dit moet bij de uitwerking van de plannen ook betrokken worden.

WETHOUDER SLEEKING: Al eerder hebben we hierover gesproken. Binnenstad is inderdaad onze economische motor. De grootste werkgever. Het is dan ook van groot belang de binnenstad vitaal te houden. Er is al veel in geïnvesteerd. Statenplein. Meer door private investeringen, dan door gemeente. Je moet als gemeente het signaal afgegeven dat je wilt investeren. Externe partijen sluiten dan eerder aan. De richting die we aangeven is van belang. Er is een hele sterke relatie tussen parkeren, mobiliteit en autoluwe binnenstad. Men stoort zich aan verkeer, bijvoorbeeld bij de havens. Ondergrondse parkeergarage Grote Markt of parkeervagarage Visstraat kunnen daarvoor oplossingen zijn. Leefbaarheid versterken. Stimuleren fietsen, wandelen, OV. Grote Markt is belangrijk aandachtsgebied. Daar komt een opdracht voor. Ondernemers en bewoners erbij betrekken. Al die parkeerplaatsen onder de Grote Markt, voor de havens. In het Havengebied zelf dan veel meer groen en wandelgebieden. Binnenstad krijgt meer een woonfunctie. Bewoners zien de havens als hun voortuin. Wij zien de havens voor heel de stad. Wij willen geen kermis maken van de havens. Maar bijvoorbeeld wel kleine steigertjes voor aanleg bootjes en horeca. Terwijl bewoners zeggen wij willen geen extra horeca, geen extra boten. Om binnensteden vitaal te houden zijn er gelden van provincie en rijk. Veel bezoekers nu in de binnenstad. Ook voor de winkels. Binnenstad en winkelbestand moeten niet verder verschralen. Ook voor jonge mensen moet het aantrekkelijk zijn. Wij willen met ondernemers, bewoners en winkeliers dit gaan aanpakken. POBD is een stevige en vaste partner. Zonder draagvlak is er geen Binnenstadsvisie. Die komt er wel. Wereld verandert snel. We moeten blijven investeren. Voor Grote Markt 15 tot 20 miljoen nodig. Waterveiligheid is ook belangrijk. Het is buitendijksgebied. Er komen Startnotities voor Grote Markt en Havens. Voor de Visstraat en Parkeergarages. Dordt heeft een veel betere naam gekregen. Nieuwe ondernemers en nieuwe investeerders zijn er gekomen. Dordrecht Marketing is er om de woonfunctie te versterken. Niet alles moeten we in een grote pot stoppen. Juist door reserveringen en programma’s, daar ligt onze focus. Elk concreet plan komt naar de raad. Geld dat niet wordt gebruikt gaat terug naar algemene middelen.