Motie Behoud Waterbushalte Hooikade unaniem door gemeenteraad aangenomen

23 februari 2022

Gemeenteraad | Dinsdag 22 februari 2022 | Motie Waterbushalte Hooikade: Voortvarend naar de overkant | Cor van Verk:

PvdA: Bij de nieuwe aanbesteding werd er gezegd dat de Drechtsteden er zeker van willen zijn dat er minimaal dezelfde kwaliteit van dienstverlening blijft. En nu blijkt tot onze grote verbazing dat de dikke lijn bij de Hooikade tussen Dordrecht en Zwijndrecht is vervallen. Dat heeft alles te maken met geld. Provincie heeft er 7,5 euro ton meer in gestoken om Blue Amigo te kunnen aantrekken. Is het niet beter dat Dordrecht zelf het OV weer ter hand neemt in plaats van afhankelijk te zijn van de Provincie, die voor een dubbeltje op de eerste rang wil zitten. Halte weer terug, dat is de inzet. Maar wethouder in Zwijndrecht zegt dat Blue Amigo de lijn helemaal niet wil herstellen. Hoe zit dat nu?

Wethouder van der Linden: Kwaliteit is afhankelijk van budget. 9 Miljoen per jaar voor passagiers over water, een van de hoogst gewaardeerde vormen van vervoer. We kunnen ook op de lange termijn kijken, misschien wel een halte bij Maasterras. Of de concessiehouder gaat extra inspanning doen, of wij gaan extra betalen We moeten gesprek hierover kunnen voeren. Blue Amigo geeft toe dat hij het niet goed heeft aangepakt, kwa communicatie. Wat is er mogelijk aan veranderingen. Ik kan geen bedragen op tafel leggen. Hooikader weer terug, kan misschien binnen of buiten de concessie. 6600 ondertekenaars van de petitie.

Of
1. Over een maand bekijken of dat goede idee van Blue Amigo met de Merwekade wel zo’n goed idee was. Dan gaan we het herstellen. Binnen de concessie, of
2. Die Merwekade wordt heel goed bediend, dat bevalt goed. Maar ook mensen geraakt door verlies Hooikade. Dan kunnen we aanbieding doen. Dan moeten we opnieuw aanbesteden. Nieuwe concessie. Dan betalen, of
3. We kunnen het zelf organiseren. Straks komt de zomerdienstregeling. Die zondag moet er weer bij in de zomerdienstregeling.

Ik voel brede steun voor de motie. Zelf een aanpassing doen in de dienstregeling, met Merwekade en Hooikade. Daarover in gesprek gaan met Blue Amigo.
Doe het als gemeente lekker zelf. Stop met aanbesteding. Maar we wilden juist het stedelijk OV niet meer zelf doen, en onderbrengen bij meer deskundigen. Maar als het niet goed gaat, dan weer terug naar gemeente.

Ik voel mij gesteund door mensen uit de stad en door de raad. Dat ziet de provincie ook. Mensen hebben recht op goed OV. Zomerdienstregeling weer voor elkaar boxen.
Blue Amigo zou helemaal niet naar Hooikade willen gaan, volgens PvdA. Dat heeft de wethouder niet zo gezegd. Maar wel dat er dan ook iets tegenover moet staan.

Ik ga het gesprek aan. Met deze motie heb ik voldoende bagage. De Zomerdienstregeling gaan we regelen, incl. zondag. Dan ook de verdere dienstregeling. Hooikade kost waarschijnlijk geld. Dan kom ik terug naar raad. Er is een verslag van het gesprek met Blue Amigo. Dat was een gesprek in vertrouwen. Daar staan bedragen in. Ik ga na of ik dat in vertrouwen kan delen met de raad.