Motie ‘Leefwerf in Veilig Vaarwater’ is aangenomen

16 juli 2021

Gemeenteraad woensdag 14 juli 2021 | Toekomst Burgerinitiatief Leefwerf De Biesbosch | Cor van Verk:

Door een aantal partijen is de Motie ‘Leefwerf in Veilig Vaarwater’ ingediend. De PvdA steunt de motie.

In september j.l. had de gemeenteraad het amendement aangenomen dat Stichting Leefwerf De Biesbosch – dat de ligpaatsen verzorgt van de historische erfgoed-schepen in De Zuidelijke Insteekhaven op de Stadswerven – ook een aantal ligplaatsen kan realiseren aan de Wantijkade, tussen Biesboschhal en de Prins Hendrikbrug.
Het college heeft hierop gereageerd met een hoop mitsen en maren. Uiteindelijk komt het erop neer dat de schepen niet kunnen gaan liggen aan deze Wantijkade. Ontwikkelaar OCW is tegen, er is geen geld, en er liggen in totaal al 7, eventueel 8 boten.

Wethouder Sleeking was blij met de grote betrokkenheid van de raad, maar constateerde dat er ook veel emotie bij is. Het college houdt zich bij de feiten. Op de motie is heel wat af te dingen. Er zijn 7 van de 10 schepen geaccommodeerd. 10 Schepen was de gevraagde inspanning. Subsidie is ook volgend jaar beschikbaar bij Provincie. Hoe staat het met de financien? De kosten bedragen totnutoe 780.000 euro, subsidie, grondopbrengst minder, opschonen binnenhaven, ambtelijke organisatie. Al deze cijfers zijn te onderbouwen. Moeilijk om te oordelen over de kwaliteit van het varend erfgoed. Geen idee wat voor historie achter de boten zit. De uitvoering geschiedt op basis van besluitvorming. Ook de provincie heeft met subsidie bijgedragen. Alles bij elkaar gaat het over de miljoen heen. Wij gaan niet per schip toetsen. Dat we een andere verwachting hebben gehad, dat is zo. 20.000 euro is voor opschoning van de haven. Dan houden we 760.000 over. Het dictum vraagt om het restant van de subsidie van Fase 1 te bestemmen voor Fase 2. Uitvoerbaarheid van de motie is onmogelijk. Subsidie Fase 1 is al beschikbaar gesteld, er is geen restant. Cofinanciering van de kade: Die zit niet in de grondexploitatie. Het heeft dus gevolgen voor de grondwaarde. Werkt drukkend op de grondwaarde. Provincie gaat over cofinanciering. Cofinanciering van kade in Fase 2 is niet mogelijk. Er is geen rekening mee gehouden dat aan deze kade schepen zouden liggen. Houdt als raad vast aan een technische sessie. Er valt overal iets over te zeggen. Motie is onzorgvuldig samengesteld. Geld is er niet, ik ontraad ten zeerste deze motie. Die kade moet zowiezo worden vernieuwd. Maar voor die schepen moeten er extra kosten gemaakt worden. Restant subsidie is er niet.
OCW heeft een heel stevig standpunt, zij willen daar die boten niet. Locaties voor de Rene Siegfried, Veerdienst 3 en Lashbak zijn geregeld. Steigers zijn 20 jaar oud, kost een halve ton. En moeten worden opgeknapt. Er is een hele lijst van wensen van wat men daar wil, ook van cruiseschepen. Alle partijen moeten nog participeren. Daar nu al een voorschot op nemen, zal ik u echt ontraden.

PVDA: Wij hebben goed geluisterd naar de wethouder. Maar er wordt niet om extra geld gevraagd. De vraag is of de Subsidie die over is van Fase 1 (en die bij Leefwerf is) of zij die kunnen besteden aan Fase 2. En er wordt voorzien in het gesprek met alle partijen over wat we daar willen. Er worden geen extra middelen gevraagd. Stichting heeft het geld, over van Fase 1.

Wethouder Sleeking: Van wie is dat geld dan, dat moet worden uitgezocht.

Motie is door meerderheid van de gemeenteraad aangenomen!

Waar ben je naar op zoek?