Motie Opvang Vluchtelingen en Statushouders aangenomen door Gemeenteraad

14 november 2021

In de Gemeenteraad van dinsdag 9 november 2021 werd door Fractie Nijhof, PvdA, GroenLinks, SP en D66 de motie ingediend Opvang Vluchtelingen en Statushouders.

Naar aanleiding van vragen van PvdA over opvang van vluchtelingen, de antwoorden van college hierop, en de motie van fractie Nijhof, PvdA, GroenLinks, SP en D66 is het een bespreekpunt in de Gemeenteraad.
Het Rijk heeft een oproep gedaan aan gemeenten op mee te helpen extra opvang te creeren voor de vluchtelingenstroom. Het COA kan het niet aan. De gemeente Dordrecht begrijpt de oproep, maar zegt dat het op dit moment geen extra opvangplaatsen heeft en dat het ook niet nodig is. ’s Gravendeel en Gorinchem hebben wel gehoor gegeven aan de oproep. Bij de PvdA en de andere genoemde partijen is  groot ongenoegen over dat Dordrecht de boot afhoudt.

Dordrecht loopt ook achter met huisvesten van statushouders, waardoor in de AZC’s de doorstroming niet op gang komt. De motie roept op om voor 1 januari 2022 een inventarisatie te geven waar huisvesting kan plaatsvinden en welke panden voor tijdelijke huisvesting geschikt gemaakt kunnen worden.

WETHOUDER HEIJKOOP: Alle dilemma’s hebben we aangestipt. Wij willen onze verantwoordelijkheid nemen. Er is onderscheid tussen statushouders opvang en crisisopvang. Als het nodig is doen we crisisopvang. Dat is het nu nadrukkelijk niet. 45 Statushouders gaan we nog huisvesting. 15 Moeten nog een aanbod krijgen. 30 Hebben al een aanbod. We gaan onze taak halen. Voor de Crisisopvang leveren de AZC ‘s Gravendeel en Gorkum een mooie bijdrage. Op dit moment hoeven we nog geen crisisopvang te realiseren. Ook zijn er vele veilige landers in AZC’s, die daar niet horen maar wel plekken bezet houden.
Motie VLUCHTELINGEN en STATUSHOUDERS: voor tijdelijke huisvesting. Dakloosheid ook prioriteit. We kijken naar mogelijkheden. We gaan aan de slag met de vraag. Kantoorpanden met mogelijkheden. Ik wil hier graag eerst in beslotenheid over praten met elkaar.

Motie is aangenomen door de gemeenteraad.