PvdA: AntiDiscriminatie Meldpunt, Noodfonds, Weet waar je recht op hebt

8 november 2022

PvdA tijdens de Algemene Besschouwingen, dinsdag 8 november 2022, in de raadszaal in Oude Stadhuis:

Wouter van der Spoel: Ik wil de medewerkers bedanken voor deze Begroting.  Er zit een hoop werk in. Maar we zouden de PvdA niet zijn als wij hiervoor wel wat verbeterpunten zien. De begroting is een boekwerk van ruim 231 pagina’s en helaas kunnen we niet op ieder onderdeel even diep ingaan. Daarom een aantal punten waarvan wij als PvdA zeggen: Dat moet beter! En de Begroting begint lekker. Het college focust zich deze bestuursperiode op 5 punten. Eén van deze punten is dat het belangrijk is dat iedereen mee kan doen. Het college gaat zich daarom nog meer inzetten voor bestaanszekerheid en gelijke kansen. En dan worden wij als PvdA’ers natuurlijk gelijk enthousiast wanneer we dat lezen. Maar het grootste wapenfeit van dit college is dan het uitdelen van €75,- aan ieder huishouden in Dordrecht. Wij zien dat als goedkope marketingstunt van college. Het gaat om 4,2 miljoen. Met dit bedrag kun je zoveel andere dingen doen. We kunnen dit voorstel in de begroting dan ook niet steunen. De VVD heeft de verkiezingsbelofte gedaan dat de gemeentelijke lasten niet stijgen. Maar dat doen ze dus wel. Zie begroting (pagina 14). Door nu € 75 aan ieder Dordts huishouden te geven en deze van de gemeentelijke lasten af te trekken (wat best gek is) blijven de stijging van de gemeentelijke lasten onder de nul-lijn.

Motie 14 euro Minimumloon
Wij hebben op verzoek van dit college op 1 mei aan de formateurs onze input mogen geven voor het coalitieakkoord. Eén van deze punten was dat in de gemeente-cao is opgenomen dat niemand minder dan €14,- per uur mag verdienen. Dat is natuurlijk hartstikke fijn, maar vooral ook nodig want het huidige minimumloon is niet genoeg om van rond te kunnen komen. Maar laten we er dan ook voor zorgen dat dit ook in de contracten wordt opgenomen die de gemeente aangaat met derden. Want het is soms handig om werk uit te besteden, maar niet eerlijk wanneer er via deze omweg iemand voor minder dan €14,- per uur aan het werk is.

Motie Meer Sociale Woningbouw
Ook als je geen dikke portemonnee hebt is het heel lastig wonen in onze stad. Wachtlijsten worden steeds langer. Het niet kunnen beschikken over een betaalbare huurwoning is een groot probleem. In de Begroting komt het bouwprogramma voor sociale woningbouw onvoldoende aan bod. Nu is nieuwe sociale woningbouw alleen ter vervanging van de bestaande. En ook woningen voor studenten (wat op zich uitstekend is) worden tot sociale woningbouw gerekend. Daarom komen wij met een motie voor meer ruimte voor sociale woningbouw. 30% Sociale woningbouw voor de hele woningvoorraad.

Motie Dordtse Informatie Markt – Weten waar je recht op hebt
Dordtenaren moeten goed geinformeerd worden over de voorzieningen die er zijn, zeker nu in deze tijden. Met Dordtse Informatie Markten in de wijken – waar iedereen makkelijk kan binnenlopen  – denken wij dat bewoners en ondernemers goed geinformeerd kunnen worden over de regelingen/voorzieningen die men kan aanvragen. En ook hulp bij hoe men die kan aanvragen.

Motie NoodFonds (Sport)verenigingen
Het belang van sport en bewegen wordt onderschreven door dit college en daar zijn we blij mee. Alleen hoe kan het dan dat we onze sportverenigingen totaal geen duidelijkheid kunnen geven. Ik weet door onze bezoeken aan sportverenigingen dat verenigingen nu eindelijk eens duidelijkheid willen hebben. Daadkracht willen ze zien van het college. Er komt weer een plan. Maar veel sportverenigingen hebben door het uitstellen van de plannen te maken met achterstallig onderhoud. En hiervoor dienen wij een motie in. Door de energiecrisis is het voor verenigingen nu een nog urgenter probleem. En voor de Sportboulevard in het bijzonder. Kunnen ze überhaupt de deuren wel open houden de komende maanden als de gemeente niets doet? Daarom dienen wij samen met andere partijen een motie in voor een Noodfonds voor verenigingen, zodat zij niet langer hoeven te piekeren of ze straks open kunnen blijven of de deuren moeten sluiten. Want als dit college echt meent wat ze zeggen over het belang van sport, dan moeten we NU in actie komen!

Motie AntiDiscriminatie Meldpunt
Discriminatie op ons eiland is een groot probleem in onze samenleving. Zowel op school, zoals in uitgaansleven, op de woningmarkt, arbeidsmarkt, bij handhaving. Een laagdrempelige voorziening als een AntiDiscriminatie Meldpunt lijkt ons hier geschikt voor. Waar je makkelijk kunt binnenlopen en je klacht kwijt kunt. En waar ook iets wordt gedaan met je klacht/melding. Samen met DENK dienen wij hierover een motie in.

Waar ben je naar op zoek?