PvdA: OV-kortingen ook voor werkenden door oprekken daluren, uiteindelijk helemaal gratis OV

21 december 2022

Verslag inbreng Pvda fractie in gemeenteraad van dinsdag 20 december 2022:

Krediet t.b.v. Nieuwe regeling OV voor financieel kwetsbare inwoners | Marije Schnabel
Voorstel college is: in de periode 2023 t/m 2026 openbaar vervoer in daluren gratis aan te bieden aan inwoners met een inkomen tot 140% van het wettelijk sociaal minimum, die de AOW-gerechtigde leeftijd hebben bereikt; in de periode 2023 t/m 2026 openbaar vervoer in daluren met 40% korting aan te bieden aan inwoners met een inkomen tot 140% van het wettelijk sociaal minimum, in de leeftijd van 18 jaar tot de AOW-gerechtigde leeftijd

De PvdA wil de daluren oprekken. Door de daluren op werkdagen op te rekken bieden we inwoners de mogelijkheid met een inkomen tot 140% van het wettelijk sociaal minimum met het OV naar het werk te reizen. Daarmee investeren we in de duurzaamheidsopgave van stad en regio. We beperken de reiskosten voor inwoners die werkzoekend zijn en/of geen reiskostenvergoeding ontvangen via hun werkgever. We versterken hiermee ook de economische structuur en vitaliteit van Dordrecht, gezien de baanontwikkeling voor de bedrijventerreinen Westelijke Dordtse Oevers. De PvdA wil uiteindelijk toewerken naar helemaal gratis OV.

Wethouder van der Linden vertelde anders te gaan betalen voor OV. Het OV gratis maken vond hij een interessante gedachte. In 17 steden in Europa is het al helemaal gratis. Hij vond het PvdA Amendement sympathiek, maar praktisch lastig te organiseren. Woon-werk verkeer moet zoveel mogelijk geregeld worden door werkgever. Maar het is een politieke keuze om dat te willen regelen. Voor werknemers die geen reiskostenvergoeding krijgen, is het veel werk om dat allemaal te controleren. Rijden in spits is duurder omdat er veel gebruik van wordt gemaakt. En dan worden de bussen nog voller. Het gaat er juist om om de daluren vol te maken. Hij ontraadde dan ook ons Amendement.

Het Amendement is niet aangenomen door de raad. We gaan nu bekijken hoe de nieuwe regeling die per 1-1-2023 ingaat uitpakt, en komen hier later op terug.