PvdA steunt aankoop huizen voor tijdelijke noodopvang voor Dordtse gezinnen

21 december 2022

Gemeenteraad dinsdag 22 december 2022 | Maatwerk Huisvesting | Marije Schnabel:

Besluit wordt gevraagd: het college opdracht te geven nieuwe oplossingen te vinden voor Dordtse gezinnen met kinderen die dakloos zijn of dreigen te worden en niet op reguliere wijze aan een woning kunnen komen; waarbij een aantal passende koopwoningen met een maximale prijs van € 275.000,- kunnen worden aangekocht op de woningmarkt; het college zal een plan van aanpak uitwerken voor de aankoop en het beschikbaar stellen van de woningen, waarin ook de mogelijkheden voor een PPS-constructie worden meegenomen en indien nodig rekening wordt gehouden met een afwijking van de regeling opkoopbescherming, en zal de raad een nieuw voorstel voorleggen met het plan van aanpak als onderbouwing;

Over dit voorstel is veel te doen. Er is al diverse keren in de commissie hierover gesproken en er zijn vele vragen gesteld. Het gaat om aankoop van maximaal 10 woningen voor een bedrag van 3 miljoen.

De PvdA steunt het voorstel van college. Het gaat om tijdelijke opvang van Dordtse gezinnen die dreigen dakloos te worden en nergens op de reguliere woningmarkt terecht kunnen. Nu worden zij opgevangen in hotels en vakantiewoningen. Het gaat om gezinnen, en dat is niet goed voor de kinderen. Zij horen naar school te gaan, tussen vriendjes en vriendinnetjes. De gezinnen passen ook niet in de voorrangsregelingen, en komen lang niet altijd in aanmerking voor voorrang bij sociale huur. Dit is niet te vergelijken met de situatie van starters. Deze gezinnen hebben geen dak boven hun hoofd.
WMO-gelden (op de vraag van VSP) kunnen zeker worden gebruikt voor opvang en begeleiding.
De PvdA heeft het Amendement gesteund van GroenLinks dat eerst vraagt om een Plan van Aanpak, en dan pas definitief te besluiten, ook over het krediet. Het Amendement is nipt aangenomen. 20 / 19.

Wethouder Heijkoop noemde het een creatief voorstel. “We gaan niets doen, voordat u een voorstel van ons heeft ontvangen. Publiek privaat samenwerken, met zorginstelling die beheer doet. Eerst Plan van Aanpak, en dan vragen om 3 miljoen. Dat zeg ik toe. Vanuit Leger des Heils en Sociale Pontonnier wordt hier al lang om gevraagd. Het gaat om Dordtse gezinnen en niet om Statushouders. Er komt heel wat op ons af in het nieuwe jaar.  1 op 2 woningen gaat toegewezen worden met voorrang. Door enorme Migrantentoestroom, opvang Statushouders en Oekraine vluchtelingen.
Het gaat om maximaal 10 woningen aankopen. Sociale woningvoorraad gaan we hier niet mee belasten. Plan van Aanpak houdt de boel niet op.”