PvdA vragen over Opening Terrassen en Gedoe met vaccinatielocaties

12 maart 2021

PvdA Commissielid Jacqueline van den Bergh heeft aan burgemeester in de Adviescommissie Bestuur en Middelen twee vragen gesteld:

Openen terrassen: We begrijpen uit de media dat u de terrassen weer wilt openen, zo snel mogelijk. Dat steunen wij van harte. Want de horeca heeft het hartstikke moeilijk en mensen snakken weer naar buiten te gaan. Hoe gaan we dit doen, nu de regering het nog niet wil?
Burgemeester Kolff: Het is een ingewikkeld dilemma. Het water staat de horeca meer dan aan de lippen. De hoeveelheid positief getesten loopt weer op. De Britse variant rukt op, die een stuk besmettelijker is. Maar als je de horeca nu buiten opent, dan heeft dat een aanzuigende werking. Ik wil niets liever dan veel meer ruimte gunnen, maar we moeten voorkomen dat we eind maart in een volgende golf zitten. Daar zitten we niet op te wachten. Als er ruimte is, lijkt mij logisch dat ook terrassen weer open kunnen. Waar ik ook kom: ik pleit voor ruimere compensatie voor ondernemers.

Vaccinaties: Er zijn veel klachten over vaccinaties, over de locaties. Er is veel gedoe. Men moet lang wachten en wordt van hot naar her gestuurd. Vaak gaat het om ouderen en kwetsbare mensen. Hoe komt dat en hoe zorgen we ervoor dat mensen in hun eigen stad kunnen worden gevaccineerd?
Burgemeester: We zoeken een uitweg uit de crisis. Minister VWS is verantwoordelijk voor de vaccinatie uitrol. Nu worden alle vaccinaties in tweevoud gezet. Volgorde: Meeste kwetsbare en oudste personen. Sommige vaccins mogen maar 1 keer worden vervoerd, en moeten in -80 graden worden opgeslagen. Gekozen is voor 25 centrale vaccinatielocaties in Nederland, en daar ook te vaccineren. Het ligt puur aan de schaarste van vaccins. Nu komt het aardig op gang, met veel meer vaccins. De hoeveelheid vaccins is het nu stabieler. We willen geen spuit verloren laten gaan. Er is een landelijke belpunt voor een afspraak. Die kijken naar de snelste plek en de dichts bijzijnde plek. Voor mensen in Dordrecht is de plek Dordrecht. Dat lukt niet altijd om mensen in Dordrecht te laten prikken. Nu komen er meer vaccins, dan ook meer plekken. Ik hoor ook dat er mensen zijn die ergens anders terecht komen. Zeker als je ouder bent en minder mobiel is dat heel vervelend. Kwetsbare ouderen, die ver moeten reizen. Geef ik door. Afspraken worden gemaakt, en dan blijkt dat de vaccins niet zijn geleverd. Hoe meer vaccins, hoe beter. Mensen hebben niet de keuze tussen vaccins. Eind maart zijn de hoeveelheden vaccins stabiel en kunnen mensen sneller terecht in hun eigen plaats of regio. Er zijn 60 regio’s. Vaccinatiepaspoort is een vraag voor landelijke politiek. Ik waag mij daar niet aan.

Foto: Deetos/Snel Hal in Crabbehof is een vaccinatielocatie