PvdA wil 30% sociale huurwoningen in Herontwikkeling Spuiboulevard e.o.

17 december 2022

Behandeling in Adviescommissie dinsdag 13 december 2022: Voorbereidingskrediet Herontwikkeling Spuiboulevard:

PvdA commissielid Leo Damen: PvdA wil 30% sociale huurwoningen in Herontwikkeling Spuiboulevard e.o.

“Over de kwaliteit van dit plan zijn wij somberder. In de plannen wil men de ruimtelijke kwaliteit verhogen en kiest men voor hofjes te maken. Maar dit zijn geen Arend Maartenshofjes. Dat zijn intieme hofjes met de voordeuren naarbinnen gericht, naar een gemeenschappelijke besloten tuin. Dat is hier niet. Voordeuren zijn aan de straatkant. Route van en naar de parkeergarage gaat via de hofjes. Dat is dus veel publiek en is niet de stilte van de Arend Maartenshof. Dan moet er ook gehandhaafd worden. Dat zie je bij de Kloostertuin. Daar heb ik weinig vertrouwen in en ben daar somber over. Het groene binnenterrein is heel goed. Moet je voor bewoners houden, maar niet openbaar maken. Niet als doorgaande route gebruiken van parkeergarage naar binnenstad. Grote Markt heeft ook een binnenterrein, maar dat is absoluut niet interessant. Kloostertuin is ook geen succes. Bewoners hebben hun tuinen gebarricadeerd. Wel succesvol zijn van hofjes, met beperkte toegankelijkheid.

OV-dubbelbaans
Men spreekt over de kwaliteit van Spuiboulevard maar er komt wel een dubbelbaans OV baan. Wat is dan de winst om de auto’s weg te halen? Het maakt de Spuiboulevard minder aantrekkelijk als nu gesuggereerd wordt. Noordzijde van de bouwblokken hebben weinig zon. Met name op de pleintjes is er geen zon. Route parkeergarage naar Voorstraat blijft lopen via bruggetje dat er nu ligt. Dat moet veel meer aandacht krijgen.

Woningbouw
De woningbouw is nu vastgesteld op 10% sociale huur, 10% goedkope koop. Wij komen met amendement om dit te verhogen naar 30% sociale huur. Dit is terrein van de gemeente, dan kunnen nu bepalen wat de voor woningen we krijgen. Uit de Woonmonitor blijkt dat het vooral sociale huurwoningen zijn die eerst gesloopt worden. En het aantal tijdelijke studentenwoningen rekent men ook onder sociale huur. Maar het aantal sociale woningen stijgt dus niet. Het totale percentage zal dalen van 30 naar 25% sociale huur. De plannen voorzagen niet in stijging, maar in gelijk blijven. De reden waarom wij daar nu anders over denken, is de ontwikkeling van aantal woningzoekenden. Er zijn grote wachtlijsten. Feit dat men pas binnen 7 jaar een woning kunnen bemachtigen. We hebben die WOONBRIEF nog niet, die de wethouder heeft aangekondigd. Er is een tekort van 7 miljoen in deze plannen. 50 euro per bewoner van deze stad.

Meer Gevelgroen
We steunen het Amendement om meer Gevelgroen toe te voegen, dat draagt bij aan koelere woning in zomer. Dit gelijk meenemen bij de bouw, dat scheelt in kosten. Wij delen de zorg van de collectieve fietsenstalling. Die niet zichtbaar is. Het risico van overlast is dan aanwezig.”

Klik hier voor het lezen van alle stukken.

Wordt bespreekstuk in de Gemeenteraad van dinsdag 20 december 2022. PvdA dient dan een Amendement in voor 30% sociale huurwoningen.

(Illustratie uit de Nota Stedelijk Woonmilieu Spuiboulevard Stedenbouwkundig Raamwerk en Beeldkwaliteitsplan, in opdracht van de Gemeente Dordrecht, door Projectteam De Zwarte Hond in Rotterdam)