Teken de petitie voor betaalbare woningen

24 oktober 2020

Betaalbaar wonen is een recht

Overal waar ik de afgelopen tijd kwam hield het mensen bezig: het tekort aan betaalbare woningen. Stephan – 30 jaar en afgestudeerd – die nog steeds bij zijn ouders op zolder woont. Nancy, die na haar scheiding alleen dankzij financiële hulp van haar ouders ergens kon wonen met haar kinderen. Of hele huizenblokken op het Java-eiland in Amsterdam waar de belegger de huur met 30% verhoogt. Een woning is meer dan een dak boven je hoofd. Het is een plek waar je thuis bent.

Een fijn huis zou een recht moeten zijn, geen luxe voor wie het kan betalen. Op veel plekken in Nederland zien we de markt haar werk doen, maar niet voor de mensen. Het zijn de beleggers en pandjesbazen die profiteren. Tijd om in te grijpen en de markt aan banden te leggen.

Daarom stellen wij voor: Vier maatregelen voor meer betaalbare woningen:
1. Een bouwimpuls: Verlaag de belasting voor corporaties zodat ze kunnen investeren in nieuwe betaalbare woningen.
2. Geef starters een voorsprong op pandjesbazen: Een hogere overdrachtsbelasting van niet 2, maar 10 procent voor beleggers. Voor starters moet die belasting naar 0 procent.
3. Bevries de huren van woningen die de afgelopen tijd te hard zijn gestegen: In Berlijn zijn ze daar nu mee begonnen, wat mij betreft nemen we die ideeën over. 4. Reguleer de huurmarkt: Zorg ervoor dat mensen met een middeninkomen (minimaal tot 45.000) ook in aanmerking komen voor een goedkope huurwoning.

Lodewijk Asscher

TEKEN DE PETITIE