Wandelpad behouden bij Vlijweide – stemmen staken voor behoud bomenstrook

21 december 2022

In de gemeenteraad van dinsdag 20 december 2022 werd de Vlijweide besproken: De Grondexploitatie en het Bestemmingsplan | Wouter van der Spoel:

Hier komen 70 duurdere, ruime woningen in het groen, vlak bij Wantijpark, op de voormalige locatie Gemeentelijk Lyceum aan de Noordendijk. Voor de PvdA is het belangrijk dat het wandelpad langs de oever van het Wantij behouden blijft als openbaar gebied. Ook de bomenstrook langs de Vlij ziet de PvdA als waardevol en steunde het Amendement van de Partij voor de Dieren om deze te behouden.

Het wandelpad blijft behouden, hier stemde wethouder Burggraaf mee in. Het behouden van de bomenstrook ontraadde de wethouder, omdat er dan minder ruimte is voor bebouwing. Hij vond dit geen standaard woonwijk. “Er zijn nogal wat eisen aan de ontwikkel partij gesteld. En het is een getijdegebied. De waarde van de Vlij hebben wij onderkend. Er komen maar 70 woningen in dit gebied. Je hebt een dikke portemonnee nodig voor de kwaliteit in dit gebied. Niet alleen op natuurwaarde focussen. Het ontwikkelgebied wordt dan veel te klein.”

Bij stemming bleken de stemmen te staken bij dit Amendement: 19 / 19. Dat betekent dat over het Bestemmingsplan in de volgende Gemeenteraad in het nieuwe jaar gestemd moet worden. De Grondexploitatie is al wel vastgesteld, omdat dit financiële gevolgen heeft voor de gemeente als die niet nog dit jaar wordt vastgesteld.

Volgende Gemeenteraad komt het Bestemmingsplan Vlijweide terug in de Gemeenteraad.