Wethouder Heijkoop ontvangt 1e tasje persoonlijke hygiene producten

6 februari 2021

Zaterdagochtend 6 februari 2021 werd het eerste tasje met persoonlijke hygiene producten (met o.a. maandverband en tampons) aan wethouder Heijkoop. Deze actie is door PvdA (Inge Stevens), GroenLinks (Kitty Kruger)  en Geef Het Dordt (Susan de Groot) in december j.l. opgestart om aandacht te vragen voor menstruatiearmoede. Veel vrouwen hebben hiermee te maken maar durven er niet over te praten (verborgen armoede). De maandelijks terugkerende lasten drukken heel erg op het toch al krappe budget van veel meisjes en vrouwen.

Ook aanwezig waren Anneke Maagdenberg (voormalig voorzitter DOV) en Marian De Pater van Quiet Dordt en mevrouw Louwman-Bresser van de MAKRO.
MAKRO en Quiet Dordt ondersteunen de actie.
Cor van Verk en Jacqueline van den Bergh waren er vanuit de PvdA.

Kitty Kruger (GroenLinks) overhandigde het eerste tasje aan wethouder Peter Heijkoop. Kitty vertelde dat in Schotland vrouwen gratis maandverband kunnen krijgen via scholen, bibliotheken, etc. Hij gaat kijken hoe hij kan ondersteunen vanuit het Minimabeleid.

De tasjes zouden voor de Kerst al worden uitgereikt, maar de corona gooide roet in het eten. Op de tasjes staat dan nog Kerstpakket.

Bekijk hier het filmpje van RTV Dordt

(foto Fokko van der Straten)