Meer geld voor lobbyen? Dan wel goed onderbouwen

9 september 2021

Online Adviescommissie Bestuur & Middelen | Woensdag 8 september 2021 |Public Affairs Dordrecht | Jacqueline van den Bergh:

PVDA: De PvdA vindt het prima dat de gemeente steeds meer aandacht besteedt aan lobbyen: Public Affairs. Laten zien wat je doet als stad en regio en wat je nodig hebt. Hiervoor moet je sterke partners zoeken en zorgen dat Provincie, Den Haag, maar ook Brussel ons kent. Maar wat opvalt is dat de ambitie groter is dan de personeelsbezetting. Daarom komt men niet toe aan Brussel. Terwijl daar veel geld te vinden is om de belangrijke ontwikkelingen te steunen: Woningbouw, Mobiliteit, Energietransitie. Opvallend is dat de Giftreinen weg uit de stad geen topprioriteit is, terwijl als er hier niets aan gedaan wordt het college zegt: maar op middellange termijn is toenemend goederen(giftreinen)vervoer over het spoor een beperkende factor is voor de woningbouwopgave en het bereikbaarheidsvraagstuk. Waar goederentreinen rijden kan immers minder gebouwd worden. Dit hindert de gemeenten in hun ruimtelijk-economische ontwikkeling wat een negatief effect teweegbrengt in de sociaaleconomische positie van Dordrecht. Terwijl die sociaaleconomische positie verbeteren juist topprioriteit is.
Er wordt gewerkt met lobbydossiers, strategische netwerken, monitoren van Haagse en Brusselse agenda, organiseren van lobbybijeenkomsten en werkbezoeken.
De rol van de raad wordt door college vooral gezien als ambassadeursfunctie, maar voor de PvdA is het wel zo belangrijk geld beschikbaar stellen en controleren of de doelen gehaald worden. Ook wil de PvdA een overzicht zien van welke subsidies zijn binnengehaald, en waarvoor het is ingezet.
Europese Pijlers die de PvdA belangrijk vindt:
– een socialer Europa waarin resultaten worden geboekt met betrekking tot de Europese pijler van sociale rechten, en waarin kwalitatief hoogstaand werk, onderwijs, vaardigheden, sociale inclusie en gelijke toegang tot gezondheidszorg worden ondersteund;
– een Europa dat dichter bij de burger staat door ondersteuning van lokaal geleide ontwikkelingsstrategie in en duurzame stedelijke ontwikkeling in de gehele EU.
De PvdA wil best meer investeren in Public Affairs, maar wel met duidelijke doelen en onderbouwingen. Hoe zetten we mens en middelen in en wat willen we bereiken?

Burgemeester Kolff: Moeten er extra middelen komen? Lobby is onontbeerlijk. Voor onze stad en de wensen die we hebben voor de stad en de regio. We waren niet zichtbaar. Afgelopen jaren is er wel in geinvesteerd. De gemeenteraad wil meer investeren. Het is nog steeds beperkt. Waar zetten we onze inzet in? Dat is nu primair binnen Nederland. Maar wij willen ook aanhaken bij Europa. Daar moet je langdurig in investeren. Maar we moeten ook interessant zijn voor Den Haag. Wij hebben een uitstekende lobbyist. PvdA vraagt om een overzicht, dat overzicht van de resultaten kan geleverd worden. Zoals bijv. de Regiodeal. Stuk geeft een beeld van de status quo. In Breda zitten op lobbydossiers 6 fte’s en Eindhoven 9. Deze steden zetten meer in op Brussel dan op Den Haag. (2 en 4 / 3 en 6). We hebben de middelen nu niet. Dit is structurele inzet. Ik wil dit betrekken bij de komende coalitieonderhandelingen en inzetten zo’n 200.000 euro extra. Ofwel 2 – 5 ton structureel per jaar. Gifrtreinen zijn wel topprioriteit, maar we haken niet aan bij Europese middelen en beleid. Externe Veiligheid hangt nauw samen met Maasterras, mobiliteit en woningbouw. Urgentie neemt toe door meer woningbouw. Waarom nu niet uitbreiden? Dat kan maar dan moet u voor geld zorgen. U moet met een voorstel komen.

PVDA: Dat vindt de PvdA de omgekeerde wereld. Het college moet met een voorstel komen: wat gaan we doen, wat kost het, met een goede financiele onderbouwing.

Burgemeester: Na discussie in commissie zegde hij toe bij de Begroting met een voorstel te komen, met 2 scenario’s: de Minimale variant (2 ton) en de Plus Variant (2-5 ton) en wat je ermee kunt bereiken.