In de commissievergadering van 7 maart j.l. waren Veilig Thuis en Dienst Gezondheid & Jeugd (DG&J) te gast voor de bespreking van het Programma ‘Werk voor de Jeugd’ en de Zienswijze Begrotingswijziging 2022 GR DG&J. De behandeling in deze commissie riep bij PvdA raadslid Marije Schnabel vragen op en heeft haar vragen opgestuurd naar het college.
- Zo wil de PvdA dat de kostenstijgingen van CAO afspraken voor de gemeente en uitvoeringsorganisaties worden meegenomen in de gemeentelijke Begroting en dat deze kosten niet als extra korting ten laste worden gebracht van de programmabudgetten in de betreffende sectoren. De PvdA vraagt college om het hiermee eens te zijn.
- Ook blijkt Veilig Thuis betaald te worden vanuit de Jeugdgelden. Terwijl er bij de Jeugdgelden een tekort is en bij de WMO een overschot. Veilig Thuis geeft geen hulpverlening, doet alleen onderzoek, informeert, verwijst door en adviseert. PvdA wil dan ook van het college weten waarom budgetten uit de Jeugdwet worden ingezet om de kosten van Veilig Thuis te dekken. Veilig Thuis is geen voorziening die onder de Jeugdwet valt.
- Dienst Gezondheid & Jeugd en de Service Organisatie Jeugd hebben samen 1 directeur. Maar beide organisaties hebben een eigen Begroting en er zitten schotten tussen de budgetten. De PvdA is er voorstander van om de verantwoordelijkheden te splitsen, dus iedere organisatie een eigen directeur en vraagt het college de sturingsstructuur aan te passen.
- Marije Schnabel | Raadslid PvdA Dordrecht
De volledige vragen:
1. In de commissievergadering is aangegeven dat (uit BuRap: De huidige CAO loopt tot en met 31 december 2022. In de Begroting 2023 hebben wij rekening gehouden met een verhoging van 2%, gelet op de recente ontwikkelingen is het reëel om te veronderstellen dat dit percentage niet toereikend zal zijn. Voor materiële budgetten zijn wij in de begroting 2023 uitgegaan van een verhoging van 1,5%, ook hier is het niet reëel om te veronderstellen dat dit percentage toereikend zal zijn) we rekening moeten houden met meer dan gemiddelde bijstellingen als gevolg van nieuwe CAO-afspraken. Wij gaan ervan uit dat hiermee niet alleen wordt gedoeld op de gemeente-CAO, maar dat ook alle CAO- stijgingen bij uitvoeringsorganisaties conform de OVA-indexaties in de Begroting worden meegeno- men en dat deze kosten niet als extra korting ten laste worden gebracht van programmabudgetten in betreffende sectoren. Kan het College deze zienswijze bevestigen?
2. Veilig Thuis gaf aan dat de wettelijke norm door het jaar heen niet altijd gehaald kan worden, omdat we te maken hebben met momentopnamen en fluctuaties van het aantal meldingen dat bij Veilig Thuis gedaan wordt. Toch is er niet voor niets sprake van een wettelijke normstelling. Kan het college aangeven wanneer de wettelijke normtijden wel worden gehaald en welke maatregelen zij denkt te nemen om in de toekomst te voorkomen dat wettelijke normtij- den worden overschreden? Graag ontvangen wij eens per kwartaal een rapportage over de voortgang.
3. Waarom wordt Veilig Thuis ook betaald vanuit de jeugdgelden? Mede gezien het feit dat er bij de Jeugdgelden een tekort is en bij de WMO een overschot. Veilig Thuis doet alleen onderzoek, informeert, verwijst door en adviseert, maar geeft geen hulpverlening.
4. Kan het College verduidelijken waarom budgetten uit de Jeugdwet worden ingezet om de kosten van Veilig Thuis te dekken? Wij verkeren toch echt in de veronderstelling dat de kosten van VT conform de rijksbijdrageregelingen geheel ten laste van de WMO-budgetten moeten worden begroot. VT is geen voorziening die onder de Jeugdwet valt.
5. Op dit moment heeft DG&J en SOJ één directeur. Ondanks het feit dat DG&J en SOJ beiden een eigen Begroting hebben en er schotten tussen de budgetten zitten, lijkt het om reden van ‘good governance’ en aansturing beter om de verantwoordelijkheden te splitsen. Deelt het college onze mening en bent u bereid om de sturingsstructuur aan te passen?