Deze zomer stond de wereld letterlijk in brand als resultaat van globale de opwarming door CO2 voor een groot deel veroorzaakt door autoverkeer. Dat probleem wordt op termijn bestreden door elektrisch rijden maar het volgend probleem dient zich aan: fijnstof en gifstoffen die vrijkomen door bandenslijtage. Wie zijn ogen hiervoor sluit is een misdadiger.
We kunnen niet anders dan instemmen met maatregelen die het fietsgebruik bevorderen en dus met het voorliggende Uitvoeringsplan. De verbetering van het Fietspadennetwerk verloopt o.i. tot nu toe zeer traag. De resultaten zijn ernaar: de groei van het fietsgebruik in Dordt is nog zeer beperkt, er is sprake van enkele procenten groei terwijl het fietsgebruik in het woon-werkverkeer landelijk de afgelopen 2 jaar met meer dan 60% is gestegen.
De trage voortgang in Dordrecht is verklaarbaar. In het bijgevoegde rapport ‘Onderzoek Kwaliteit Fietsroutes’ wordt aangegeven dat er tal van knelpunten bestaan en op dit moment geen enkele hoofdroute zonder knelpunten is. Nu wordt er voor belangrijke knelpunten alleen een budget voorgesteld om die knelpunten en mogelijke oplossingen te bestuderen. Er wordt geen geld gereserveerd om deze knelpunten op te lossen.
Kortom de voorgestelde maatregelen daar kun je niet tegen zijn maar het is te weinig, te langzaam.
Marije Schnabel in gemeenteraad dinsdag 19 september 2023 bij de behandeling van het Uitvoeringsprogramma Fiets.