PvdA stelt schriftelijke vragen over Fair Pay, Hof van Nederland, Subsidies etc. bij Cultuurnota

26 april 2024

PvdA stelt schriftelijke vragen over Fair Pay, Hof van Nederland, Subsidies etc. voor bij de behandeling van de Cultuurnota op dinsdag 14 mei 2024:

1) MIJLPALEN
Het programma Mijlpalen was tot en met 2020 een breed programma in het kader van de Levendige Binnenstad, met een ruim budget, daarna bij de herdenking van de St. Elisabethvloed in 2021 was het onderdeel van het programma Groen Blauw met een budget van 4 ton.
– Wat zijn de resultaten van het programma Mijlpalen in de afgelopen jaren?
– Waarom is het op dit moment onderdeel geworden van het programma en de begroting Cultuur, met een karig budget van 1 ton?
– Wat is de reden om het programma Mijlpalen na 2025 niet te verlengen?

2) PROVINCIE, RIJK, ROTTERDAM
Er wordt in de Cultuurnota in het hoofdstuk Financiën gesproken over gelden van Rijk en Provincie, en over samenwerking met Rotterdam, maar dat wordt verder niet gespecificeerd.
– Wat wordt er bedoeld met een beroep doen op gelden bij Rijk en Provincie, welke regelingen worden bedoeld en wat levert dit op?
– Wat houdt de samenwerking met Rotterdam in en wat levert dit op voor de Dordtse culturele sector en de Dordtse bevolking? Op welke gebieden wil men samenwerken en waarom?

3) FAIR PRACTICE CODE
Het verplichten van de Fair Practice Code aan de organisaties en initiatieven geeft terecht een betere positie aan kunstenaars, maar heeft bij de – veelal – kleinere instellingen grote gevolgen voor hun aanbod en voortbestaan. Er zullen wellicht instellingen omvallen omdat er geen budget is om de Fair Practice Code uit te voeren. Dat activiteiten en instellingen om zullen vallen, geeft u ook aan in de Cultuurnota. Echter in de Cultuurnota wordt hiervoor geen extra geld vrijgemaakt. De gemeente Rotterdam bijvoorbeeld hecht een groot belang aan het uitvoeren van de Fair Practice Code in de culturele sector en aan het in standhouden van culturele instellingen. Rotterdam heeft in 2020 een bedrag van 2,75 miljoen euro (boven op de 81,7 miljoen) beschikbaar gesteld voor de invoering de Fair Practice Code bij instellingen in het Cultuurplan 2021-2024. De middelen worden met name ingezet bij instellingen met de grootste beloningsachterstand. Zij zijn tot dit bedrag gekomen door onderzoek te laten doen naar de meerkosten van culturele instellingen. De meerkosten bestaan uit een compensatie voor tekortschietende beloningen ten opzichte van de cao en/of de beloningsrichtlijn en een compensatie voor onbetaald structureel overwerk. Ook de Rijksoverheid heeft onlangs 36,4 miljoen beschikbaar gesteld om culturele organisaties in de BIS (Basisinfrastructuur), bij de Rijkscultuurfondsen en de Erfgoedwet voor de Fair Practice Code te compenseren.
En is in Dordrecht bij Evenementen – vanwege aangescherpte veiligheidseisen – 6,5 ton beschikbaar gesteld, zodat de sector aan deze eisen kan voldoen.
– Waarom heeft u ook niet voor deze route gekozen bij onze Cultuurnota, omdat u weet dat de risico’s voor de kleine en middelgrote instellingen groot zijn?

4) HOF VAN NEDERLAND
Het Hof van Nederland functioneert ons inziens vanaf het begin niet zoals werd gehoopt en ingeschat. – Hoeveel bezoekers komen er jaarlijks naar het Hof van Nederland?
– Welk deel van deze bezoekers bestaat uit schoolklassen en hoe groot is het aantal toeristen dat van buiten Dordrecht komt?
– Hoe is de waardering van bezoekers voor het Hof van Nederland?
– Is het denkbaar om andere functies toe te voegen aan het aanbod van Hof van Nederland?

5) MAKERSKLIMAAT
Meer Stadsmakers binnen de Cultuursector is goed voor de Dordtse samenleving. In het Uitvoeringsprogramma van de Cultuurnota zetten we in op een vitaal makersklimaat, maar tot en met 2030 zijn we (blijkens de lichtgroene stippen in het Uitvoeringsprogramma) nog in onderzoek en voorbereiding en in afwachting op vervolg van uitvoering onder voorbehoud van evaluatie en financiering.
– Hoe staat dit in verhouding tot de belofte van een vitaal makersklimaat?
– Wat kunnen wij binnen deze periode nog verwachten van deze ontwikkeling?
– Naar welke concrete mogelijkheden wordt gezocht wanneer we de positie van Stadsmakers willen verbeteren door hen te verbinden aan opdrachten uit andere sectoren?
– Hoe wordt hierop ingezet en wanneer ontvangen we daar meer informatie over?

6) SUBSIDIEREGELINGEN
De verschillende subsidieregelingen worden meer met elkaar verbonden en gebundeld. Maar het totale budget wordt kleiner. Zo is de regeling Producties van een ton na 2025 geschrapt.
– Wat voor nut heeft het om voor 1 jaar nog regelingen samen te voegen?
– Wat is het voordeel hiervan voor de Cultuursector?
– Hoe profiteert het culturele veld hiervan?

7) MEERJARENBEGROTING
In de Meerjarenbegroting daalt het budget voor de Basisinfrastructuur van 7.2 miljoen met zo’n 60.000 euro, deze daling zit geheel bij de specifieke organisaties, het budget voor de kerninstellingen blijft gelijk.
– Waardoor komt deze daling? Het budget voor het Dordrecht Museum (8,6 miljoen) stijgt met zo’n 90.000 naar 8,7 miljoen.
– Waar komt deze stijging vandaan en waar is die voor?

8) CULTUURNOTA IN RELATIE TOT DE MEERJARENBEGROTING
In het raadsvoorstel bij de Cultuurnota staat dat het cultuurbudget in 2024 met 2 ton gestegen is en in de jaren daarna met 3 ton stijgt. Dit blijkt niet uit de Meerjarenbegroting in het Uitvoeringsprogramma.
– Moet deze 3 ton nog toegevoegd worden aan deze Begroting?
– Waar komt die aan ten goede?