Alternatieve afrit voor de brug waardoor woningen gespaard kunnen blijven

7 februari 2024

In de gemeenteraad van dinsdag 6 februari 2024: Raadsinformatiebrief over Ontwerpbestemmingsplan Maasterras 2023.

Dit Ontwerpbestemmingsplan riep bij velen vragen en kritische opmerkingen op:
Marije Schnabel: Voorzitter, ook in onze fractie bestaat kritiek en twijfel over onderdelen van het plan Maasterras. Het betreft kritiek op het voorgenomen te lage percentage sociale huurwoningen en twijfel bij de stedebouwkundige kwaliteit, m.n. de aansluiting bij de omliggende wijken en de relatie van het plan met de rivier. Ook bestaat bij ons twijfel over de noodzaak de woningen aan de Weeskinderdijk-Oost te slopen omdat daar de afrit van de brug gepland is. Wij willen bezien of er een alternatief is voor deze afrit waardoor de woningen gespaard kunnen worden, wat een besparing oplevert in de verwervingskosten. Deze besparing op de verwervingskosten kan de mindere grondopbrengst – als gevolg van een hoger percentage sociale huur – mogelijk dekken.

Allemaal lastige en ingewikkelde zaken die meer informatie en overleg vragen. Dit is geen reden voor ons om nu de plannen af te blazen. De enorme woningnood maakt snelle voortgang woningbouw zeer gewenst. En we willen niet dat de rijksbijdragen voor de ontwikkeling van het Maasterras in gevaar komen.

We willen wel dat direct na de vakantie een integrale bespreking en besluitvorming plaats vindt over o.a. woningbouwprogramma, verkeersstructuur, al of niet behoud van woningen aan de Weeskinderdijk en de financiering van de plannen.

Wat ons betreft kan de SP motie om het Ontwerp Bestemmingsplan in te trekken tot dat moment worden aangehouden. Dat betekent dat wij in het debat na de zomervakantie pas willen beslissen of de plannen onze steun krijgen. Huurders van standplaatsen voor woonwagens moeten een gelijkwaardig alternatief geboden worden als verplaatsing aan de orde is. Dat doen we ook bij andere Dordtenaren met een gewoon huurcontract in de stadsvernieuwing. Verplaatsing lijkt nodig om fors woningbouwprogramma mogelijk te maken. Dat forse programma is noodzakelijk i.v.m. het bestrijden van de woningnood en lijkt nodig i.v.m. de financiele haalbaarheid.

Afspraken met ontwikkelaars
Ook ontstond er discussie n.a.v. de motie van SP over het feit dat wethouder Burggraaf nu al afspraken aan het maken is over het woningbouwprogramma met de ontwikkelaar. Er wordt gesproken over een Anterieure Overeenkomst (dat betekent vooraf afspraken maken en vastleggen). Volgens de wethouder is dit een normale gang van zaken, want je moet toch weten of wat je wilt bouwen ook uitgevoerd kan worden. Alvast hierover praten kan, maar dan geen afspraken al maken. Want dat is de verkeerde volgorde, vindt ook de PvdA. Het voorstel van het CDA steunden we dan ook om eerst in de commissie over deze Anterieure overeenkomst te praten, ook met ontwikkelaar, voordat er werkelijk afspraken worden gemaakt met de ontwikkelaar.