AZC met Begeleidingscommissie

9 april 2024

Gemeenteraad dinsdag 9 april 2024: Vestiging AZC en moties

Motie Laat bewoners niet rondtollen en zorg ook voor hun veiligheid
Marije Schnabel: Het gaat om de veiligheid van de omwonenden en van de asielzoekers in dit kleine Buurtschap. De PvdA vindt dat deze motie te veel ervan uitgaat dat de komst een inbreuk doet op de veiligheidsbeleving van de bewoners. We willen dat iedereen zich in deze situatie veilig voelt en er geen overlast is. Onze eerdere Motie voor een Begeleidingscommissie is hierin een eerste stap. Mocht blijken dat de situatie onveilig blijft, ook met uitgebreide inzet van de Begeleidingscommissie, dan kan altijd nog nagedacht worden hoe en welke stappen we dan kunnen nemen. Een Begeleidingscommissie voor dialoog, met ruimte voor ieders verhaal.

Motie Maatwerk als uitgangspunt van de planschaderegeling
Onze aangenomen Motie voor een Begeleidingscommissie zou moeten helpen om nader tot elkaar te komen, zodat er goede afspraken gemaakt kunnen worden tussen COA, buurtbewoners en inwoners. Daarbij komt dat Planschade al een wettelijke regeling waar bewoners een beroep op kunnen doen.

Motie Looproute niet over Zeedijk
Hier is de PvdA voor. We hebben geen bezwaar tegen een apart pad en een alternatieve route. Het gaat ons om de  verkeersonveiligheid. Hoewel de Zeedijk een redelijk rustige route is, is hij erg smal met toch veel fietsverkeer, en ook autoverkeer (bestemmingsverkeers). Dit is absoluut geen wandelroute. Daarnaast is een goede busverbinding noodzakelijk om naar school, werk en de stad te kunnen gaan. Er is toegezegd dat er 4 x per dag een busje zou komen te rijden met een halte aan de Heliotroopring.

Het aantal asielzoekers dat er uiteindelijk kunnen komen is 580.