Binnenkort komt college met informatie over Slavernijverleden in Dordrecht naar de raad

10 november 2023

In de gemeenteraad van woensdag 8 november vroeg Marije Schnabel, fractievoorzitter PvdA, aan wethouder Rik van der Linden naar de stand van zaken omtrent het Slavernijverleden. Bij de Kadernota in juni j.l. had zij aan de burgemeester gevraagd waarom hij bij zijn toespraak op Keti Koti het niet over excuses aanbieden heeft gehad, terwijl veel steden dat wel hebben gedaan.

Burgemeester Kolff kondigde toen aan dat hij een onderzoek laat doen, want dat hij een heel zorgvuldig proces wil doorlopen om hierover te kunnen besluiten.
Wethouder Rik van der Linden, die inmiddels het Slavernijverleden in zijn portefeuille heeft, vertelde dat hij bezig is met alles in kaart te laten brengen, en dat er een Plan van Aanpak is gemaakt.
Er komt binnenkort een RaadsInformatieBrief naar de gemeenteraad. De PvdA wil deze brief gaan bespreken met de gemeenteraad en is er voorstander van dat Dordrecht excuses aanbiedt.