Europarlementariër Mohammed Chahim bezoekt Chemours actie

8 juli 2023

Zaterdag 8 juli bezocht PvdA Europarlementariër Mohammed Chahim  de wekelijks Chemours actie van de Actiegroep ‘Gezondheid vóór Alles’. De verontwaardiging is nog steeds onverminderd groot: er waren ondanks dat de vakantie begonnen is, zo’n 150 actievoerders gekomen. Chahim vertelde hen dat hij in Brussel zich keihard inzet op een al

EP-lid Chahim spreekt de actievoerders toe

geheel PFAS-verbod. Hij wacht op het voorstel dat de Europese Commissie dit najaar hierover gaat indienen.

Er waren diverse raadsleden aanwezig. Van het provinciebestuur, verantwoordelijk voor de vergunning van Chemours, waren de gedeputeerden Berend Potjer (GL) en Anne Koning (PvdA) aanwezig. Ook de Statenleden Marieke Spekreijse (GL) en PvdA-fractievoorzitter Adem Negash waren er bij.

politici van GroenLinks en PvdA trekken samen op tegen vervuiling

vlnr Potjer (GL) Koning (PvdA, Spekreijse (GL en Negash (PvdA)

Chahim sprenkelt vervuild drinkwater over de vervuilde grond

Het bestuur van de provincie kreeg nog een pluim voor hun inzet om de lozingen van Chemours aan te pakken. Actievoerder van het eerste uur Joop Keesmaat uit Sliedrecht overhandigde aan gedeputeerde Anne Koning het “Gouden Breekijzer” als waardering voor hoe het provinciebestuur het dossier-Chemours heeft opengebroken.