Geen versoepeling zonnepanelen in 19e Eeuwse Schil

28 januari 2021

Gemeenteraad dinsdag 26 januari 2021 | Geactualiseerde Welstandsnota | Cor van Verk:

De PvdA diende het amendement Welstand en Zonnepanelen – samen met GroenLinks en VVD – in de gemeenteraad van dinsdag 26 januari 2021 in. Daarmee wilden we proberen de al te strakke regelingen voor voorzieningen op daken in met name de 19e Eeuwse Schil wat te versoepelen.

Cor van Verk zei dat de geactualiseerde Welstandsnota nog steeds bijzonder beperkend is. Zonnepanelen op daken mogen vanaf de straat (ook niet in semi-openbare ruimtes zoals binnentuinen en vanaf rivieren) niet te zien zijn. Elk dak is wel ergens zichtbaar. De techniek schrijdt voort, straks dakpannen met zonne-energie. Op dit moment is die voorziening ook verboden en blijft dus verboden. De huidige formulering vinden wij te beperkend. Dat is bizar. Als je wilt bijdragen aan klimaatdoelen, dat je dan op deze manier verhinderd wordt hieraan je steentje bij te dragen.

Maar de gemeenteraad ging hier niet in mee. De vrees dat het een rommeltje wordt, weerhield de meerderheid in de raad ervan om voor het amendement te stemmen.