Gezamenlijke kandidatenlijst Europese Verkiezingen vastgesteld

20 februari 2024

Dinsdag 20 februari 2024 stelden PvdA en GroenLinks hun gezamenlijke kandidatenlijst voor de Europese verkiezingen vast. De afgelopen week konden leden hun stem uitbrengen op de voordracht van het partijbestuur, die is ongewijzigd vastgesteld. 21,8% van de leden van GroenLinks en 20% van de leden van PvdA hebben gestemd.

Verkiezingen Europees Parlement 6 – 9 juni 2024
We kiezen in Europa voor ervaring en voor diversiteit. Bas Eickhout was al eerder met overgrote meerderheid gekozen als lijsttrekker. Mohammed Chahim, een gezaghebbende stem op groene én rode thema’s in het Europees Parlement, staat op plek twee. Hij is vicevoorzitter van de Europese sociaaldemocratische fractie. Op plek drie staat de hoogste nieuwkomer en voormalig Tweede Kamerlid Marit Maij, momenteel directeur van vrouwenrechtenorganisatie ActionAid. Daarna volgen Kim van Sparrentak (4), Tineke Strik (5), Thijs Reuten (6) en Lara Wolters (7); alle vier invloedrijke Europarlementariërs. De top tien wordt verder aangevuld met nieuwe talenten die beleidservaring in Europa hebben op o.a. kansengelijkheid en klimaatrechtvaardigheid: Ufuk Kâhya (8), Elmar Smid (9), en Catarina Vieira (10).