Verklaring bestuur over kwestie-Chemours

15 september 2023

De afgelopen week is er veel publiciteit geweest over het vertrek van Ruben Schilt als commissielid uit de gemeenteraad en uit onze PvdA-fractie. De reden betrof het schenden van de geheimhouding van informatie over Chemours die het college met de gemeenteraad heeft gedeeld.
Los van het besproken onderwerp zijn deze regels er niet voor niks. Het stadsbestuur (College en gemeenteraad) moet vertrouwelijk informatie kunnen delen om de belangen van de gemeente te kunnen behartigen. Denk daarbij aan de voordracht van een nieuwe burgemeester, aankoop van grond of juridische kwesties. Uiteraard vinden deze vergaderingen bij hoge uitzondering plaats en slechts met gezamenlijke instemming van College en raad. Ieder raadslid weet dat en is bij deelname gehouden aan de geheimhoudingsplicht. Het is dan ieders verantwoordelijkheid om onderling vertrouwen en integriteit te bewaken. Schending van deze plicht is daarom in het Wetboek van Strafrecht aangemerkt als een misdrijf (art. 272).
De beslissing van Ruben om informatie uit de geheime commissievergadering door te spelen aan het programma Zembla heeft onomkeerbare gevolgen gehad. Het heeft zijn verder functioneren in gemeenteraad en fractie onmogelijk gemaakt. De fractie heeft na intensieve en goede gesprekken met Ruben het volgende persbericht verspreid:

PERSBERICHT – 7 september 2023
COMMISSIELID RUBEN SCHILT VERLAAT PVDA FRACTIE DORDRECHT
“De PvdA-fractie betreurt het vertrek van commissielid Ruben Schilt na het lekken van vertrouwelijke informatie uit een vergadering. De PvdA-fractie erkent dat de zaak omtrent Chemours een gevoelig en complex onderwerp is, waarin de belangen van de stad en haar inwoners voorop staan. Het goed informeren van de inwoners van de stad is daarom van groot belang. Het lekken van vertrouwelijke informatie kan echter schadelijke gevolgen hebben voor het proces en kan er toe leiden dat het college van B en W minder bereid is vertrouwelijke informatie te delen met de leden van de gemeenteraad. Daarom was het doorgeven van vertrouwelijke informatie aan de pers onverdedigbaar.
Ruben heeft zijn verantwoordelijkheid genomen en in goed overleg met de fractie besloten om zijn functie als commissielid neer te leggen De PvdA-fractie heeft respect voor deze stap.
De PvdA-fractie dankt Ruben voor zijn inzet en bijdrage aan de partij en wenst hem succes met zijn toekomstige plannen. “

Het handelen van Ruben en zijn eigen verhaal daarbij hebben in de afgelopen dagen tot veel felle reacties geleid en ook (wellicht onbedoeld) mensen beschadigd. Zeker als zijn beleving als waarheid wordt geponeerd. We hebben besloten om hierin deëscalerend op te treden en niet in te gaan op alle meningen en opvattingen en ons, samen met de fractie, te beperken tot een feitelijke reactie in het belang van een ieder die in deze kwestie wordt genoemd of betrokken wordt zonder weerwoord te kunnen geven. Zie reactie van Wouter van der Spoel op artikel in Volkskrant (14 september):

Reactie Wouter van der Spoel, fractievoorzitter PvdA Dordrecht:
ʻIk kan wegens de geheimhoudingsplicht niet inhoudelijk ingaan op deze kwestie. Maar ik vind het wel jammer dat een groot deel van de gemeenteraad op deze manier wordt weggezet. Ik ken ze als hardwerkende mensen die allemaal het beste voor hebben met de stad.’

Fractie en bestuur vinden dat de kwestie Chemours zo snel mogelijk weer besproken moet worden op de plaats waar dat hoort: in de gemeenteraad en met de Dordtenaren.

Hans Spigt,
voorzitter bestuur PvdA Dordrecht