ProRail gaat station Dordrecht Zuid opknappen – “Wat dat betekent weten we niet”

19 november 2020

Terwijl de gemeente Dordrecht met partners en andere steden bezig is om Station Dordrecht Zuid te gaan vervangen voor 2 nieuwe stations – Leerpark en Amstelwijck – heeft ProRail het plan opgevat om Dordrecht Zuid flink te gaan opknappen.

Hoe kan dit, was de vraag vanuit de Adviescommissie Grote Projecten woensdagavond 18 november 2020 aan wethouder van der Linden van Verkeer.

De wethouder vindt dit vreemd, want hij wacht al een tijd op ProRail. Ze zijn in discussie over de Oude Lijn Leiden – Dordrecht, met veel meer lijnen en veel mer stations. Station Zuid past daar niet in. Het is een onjuiste keus om te investeren in Station Zuid. Terwijl de gemeente binnen korte tijd het  Leerpark klaar heeft. Begin november was er nog een overleg en toen is er helemaal niet gesproken over Station Zuid. Of dat je niet moet investeren in een Leefpark Station. Wel is het veel ingewikkelder om Station Leerpark te maken, omdat de spoorlijn moet worden verlegd. Maar Dordrecht Zuid moet natuurlijk wel veilig, vindt de wethouder.

Lopen de Stations Leerpark en Amstelwijck nu het risico niet door te gaan? “Wat dit betekent weten we niet”, vertelde de wethouder. Het verhaal Oude Lijn Leiden – Dordrecht, huizen bouwen en binnenstedelijk (dus meer mensen die per trein reizen), dat vertelt de wethouder overal en vindt daarbij veel steun van andere partners en gemeenten. “Ik weet niet hoe het verder gaat. Maar wij houden vast aan onze eindvisie, met het grotere verhaal met de andere steden. Wij komen hierop terug.”

Plannen van ProRail behelzen:
• alle perrons vervangen; ze zijn nu te hoog
• er komen liften voor rolstoelgebruikers en kinderwagens, die nu niet of heel moeilijk het perron op kunnen
• er komt extra ruimte voor een fietsenstalling met 250 fietsen