PVDA: Abonnementstarief WMO moeten we afschaffen

9 juli 2021

Drechtraad Dinsdag 6 juli 2021 | Drechtsteden Begroting 2022, Jaarstukken 2020 en Eerste Bestuursrapportage 2021 | Cor van Verk:

PVDA: “Voor ons ligt een beleidsarme begroting. Wij hebben geen opvatting daarover. Gisteren bereidde ik deze woordvoering voor en kon maar weinig inspiratie vinden. De reden daarvoor is helder: wij voeren vandaag een toneelstukje op. De begroting moet vandaag vastgesteld worden, dus doen we dat. Een ieder van ons weet dat deze begroting het papier niet waard is waarop zij is neergepend.

Niet omdat er ambtelijk geen enorme inspanning is gedaan, maar de Drechtraad houdt op te bestaan. Daarmee komt er een einde aan meer dan 16 jaar democratische controle op de regionale samenwerking. Een regionale samenwerking die ook eindigt. Vrijwel alles zal in handen komen van de centrumgemeente Dordrecht waardoor er nog enige democratische controle is.

Verder bouwt men aan een Gemeenschappelijke Regeling voor het sociaal domein. Een GR waarvan wij de meerwaarde nog niet zien. Wij zijn daarbij nadrukkelijk van mening dat het niet aan deze raad is om zich nog uit te spreken over de nieuwe bijdrage-verordening. Deze raad moet niet over haar reeds gedolven graf willen regeren, laat dit over aan de afzonderlijke raden. Tot slot willen wij vanaf deze plaats iedereen, zowel ambtenaren als collega’s uit de andere raden, heel hartelijk bedanken voor het vele werk dat we hebben kunnen verzetten.

We waren het niet altijd eens maar we maakten er het beste van. Daarvoor wil ik nogmaals iedereen bedanken.”

Abonnementstarief Huishoudelijk Hulp
PVDA: Er kwam nog een discussie over het Abonnementstarief Huishoudelijk Hulp. Dit houdt in dat iedereen hetzelfde betaalt voor hulp, nl. ca. 18 euro per 4 weken. Omdat er zoveel beroep op gedaan werd, moet het nu versoberd worden, wat betekent dat mensen die het hard nodig hebben geen beroep er meer op kunnen doen. Er zijn wachtlijsten. De VVD was erg voor dit Abonnementstarief.
Eind 2019 kwam er een Abonnementstarief. VVD stond te dansen van plezier. Dankzij dat beleid is er een enorme overstijging van dit WMO beleid. Nu vallen de kwetsbaren als eerste af. Abonnementstarief moet weg.
VVD John van der Net: Ik was blij dat iedereen gewoon hetzelfde betaalde. Wij hebben dit niet ingeschat. Deze kosten kunnen we niet opbrengen. De zwakken moeten er niet onder leiden.

Abonnementstarief heeft een aanzuigend effect op de kosten. Bij het Rijk worden al plannen voorbereid, om het eventueel af te schaffen

No Cure No Pay bureaus
Ook in deze Begroting staan er opmerkingen over de No Cure No Pay bureaus die bewoners faciliteren bij het bezwaar maken tegen de OZB tarieven. Dat slaat enorm aan, wat een enorme kostenpost voor de gemeenten betekent. De PVDA (Jacqueline van den Bergh ) heeft schriftelijke vragen gesteld hierover. Want bezwaar maken is een recht. Wethouder Flach: No Cure No Pay bureaus krijgen heel vaak gelijk. Proceskosten komen dan voor rekening van de regio. Onderzoek door OnderzoekCentrum Drechtsteden. Ook de VNG en Ministerie zijn hiermee bezig: er komt een vervolgonderzoek om misbruik tegen te gaan. In de Begroting is 7 ton opgenomen. 7 Ton is voor proceskosten en verlaging OZB inkomsten. Juridisch is er weinig tegen te doen. Als gemeenten willen we er collectief iets aan doen.