PvdA betreurt gang van zaken rondom Derde Landers

9 april 2024

In de gemeenteraad van dinsdag 9 april 2024 gaf Marije Schnabel, fractievoorzitter PvdA Dordrecht een statement over de gang van zaken met het Vertrekt van Derde Landers:

Derde Landers zijn vluchtelingen die uit Oekraine zijn gevlucht, toen daar de oorlog uitbrak. Zij kwamen mee met de stroom vluchtelingen. Zij studeerden in Oekraine, maar kwamen uit andere landen. Vaak veilige landen, zoals wij dat hier beoordelen. Deze Derde Landers konden tijdelijk hier blijven. Via diverse verwarrende gerechtelijke uitspraken konden ze dan weer blijven, dan weer moesten zij vertrekken. De staatssecretaris zei onlangs dat men moest vertrekken, terwijl het IND en de Raad van State nog bezig waren. De Raad van State oordeelde dat niet alle Derde Landers moesten vertrekken.

Marije Schnabel: “De PvdA betreurt hoe dit hele proces is verlopen. Het is een complex proces, maar een aantal Derde Landers zijn onverwacht snel uit de opvang gezet, terwijl dat niet volgens de procedures was. We hadden moeten wachten op de uiteindelijk gerechtelijke uitspraak en procedures bij de IND en de Raad van State. Ook de lokale overheid moet het goede voorbeeld geven en volgens de afgesproken procedures werken. We maken ons zorgen om de Derde Landers die wel rechtmatig hier waren, maar toch zijn weggestuurd. Wij gaan er dan ook vanuit dat de negatieve gevolgen van dit overhaaste besluit ongedaan worden gemaakt.”