PvdA: Investeren in Banen: mix bedrijven en woningen

18 juni 2021

Adviescommissie Bestuur en Middelen | Dinsdag 15 juni 2021 | Ruimte voor Banen: Businessplan Dordts Fonds Bedrijventerreinen | Jacqueline van den Bergh:

College wil deel van de Enecogelden gebruiken voor het opknappen van oudere bedrijventerreinen Kil 1 en Kil 2. Deze bedrijventerreinen liggen op de goede plek, maar hebben hun aantrekkelijkheid verloren. Men wil meer ’thematisering, betere inrichting en uitstraling’. Het aanbod van bedrijventerreinen sluit niet goed aan aan bij de vraag. Men wil sturing. College heeft een bedrag van 250 miljoen apart gezet, ter compensatie van de weggevallen dividenstroom uit de Eneco-aandelen. Dat betekent dat er jaarlijks een rendement gemaakt moet worden van tussen 2-4%. Met een Dordts Fonds Bedrijventerreinen wil de gemeente direect investeren in verbetering van de stad, maar die investering ook terugverdienen. Het Dordts Fonds Bedrijventerreinen is een rederend fonds. Door vermogen te verstrekken aan speciaal daarvoor opgerichte vennootschappen die belast zijn met de herstructurering van een bedrijventerrein.

PVDA: Het klinkt allemaal mooi. Eerder hebben wij geld van de Provincie gekregen om de terreinen Dordtse Kil 1 en 2 op te knappen. Dat was hard nodig. Wat is er met dat geld gebeurd?  U stelt dat een aantal oudere bedrijventerreinen op plekken ligt die aantrekkelijk zijn voor woningbouw. Waarom dan investeren in die oudere bedrijventerreinen? We kunnen ook huizen bouwen op die bedrijventerreinen, met een mix aan bedrijven en woningen.
Waarom al die fondsen: nu weer Dordts Fonds Bedrijventerreinen en een vorige keer hadden we het over een Regionaal Investeringsfonds Ruimte en Economie, waar een deel van het positief Jaarrekening 2020 resultaat naartoe gaat. Gemeente gaat opereren als investeerder: Special Purpose Companies, bijv. Via ROM-D. Maar halen we die opbrengsten wel van 2-4%? Hoe realistische is dat? En is de ROM-D hiervoor geschikt?
Aantrekkelijke bedrijventerreinen, daar hebben we het over. Maar het gaat ook om werknemers: het moet ook aantrekkelijk zijn voor werknemers. Wat voor type werk? Hoe zit het met arbeidsmigranten; vooral uit OostEuropa, en de woon/werk-omstandigheden?
En wat is de rol van de gemeenteraad in dit hele gebeuren? Wij willen op zijn minst hierover in gesprek blijven, het kunnen volgen en erover besluiten.

WETHOUDER BURGGRAAF: Dordrecht bungelt wat de Sociaal Economische structuur betreft onderaan de lijstjes. Sociaal economisch ook ophalen naar top tien. Voor de beroepsbevolking moet er werkgelegenheid zijn. Stabiele werkgelegenheid. Werken aan duurzame werkgelegenheid. Omvang Revolverend fonds is 30 miljoen. Financieren vanuit Grondbedrijf. Krijg je terug. Binnen 10 jaar 24 miljoen euro winst? Kan, doe je lang over. In 10 jaar is misschien tekort. Dat tempo misschien niet. Zal wat meer tijd en moeite vragen. Het komt verder weg te staan van politieke besluitvorming. Het is meer een zakelijke omgeving. Dat gaan we extern organiseren. Of dat binnen ROM-D kan, gaan we bekijken. Hoe kunnen we dat aanpassen? Welke rol de raad: vooraf bepalen de financieringsconstructie. Wat voor type bedrijven willen we. Er komen Gebiedspaspoorten, waar de raad over beslist. Welke terreinen welke kleur. Niet alleen logistieke bedrijven. Bij Gebiedspaspoorten gaat het ook over hoeveel werknemers. Subsidie Provincie: zit in Distripark Kil4; wat over is gaat naar revitalisering oude Bedrijventerreinen. Het gaat niet alleen over economisch rendement, maar ook over maatschappelijk rendement uiteindelijk.