PvdA: Jongeren Perspectief Fonds; Stimuleer Weerbaarheid Jongeren; Bestemmingsreserve Jeugdhulp

20 juni 2023

De PvdA heeft tijdens de Kadernotabehandeling dinsdag 20 juni 2023 in de Gemeenteraad 6 moties en 1 amendement ingediend. De woordvoering hebben Wouter van der Spoel en Marije Schnabel gezamenlijk gedaan.

MARIJE:
We stimuleren de weerbaarheid van jongeren.
Jongeren met schulden geven we een frisse start. Met het Jongeren Perspectief Fonds werken jongeren aan hun toekomst en geven in ruil voor het wegnemen van hun schuld een maatschappelijke tegenprestatie terug.
Kunst maken en zien is leuk, geeft plezier en zorgt voor verbinding in de wijk en de stad. Als gemeente moeten we zorgen voor ruimte, middelen en cultuurmakers en inwoners in de wijken en de stad met elkaar verbinden.

We willen met elkaar een economisch duurzame stad zijn, waarin iedere inwoner zich thuis voelt. Waarin de economische verhoudingen gezond zijn en je niet alleen maar sterk hoeft te zijn, maar als het even of langdurig en fors tegenzit je niet meteen kopje onder gaat en blijvend in de problemen komt. Daarom willen we de wethouder, tevens voorzitter Sociaal van de VNG, complimenteren met het onlangs door de VNG uitgebrachte essay over Bestaanszekerheid. Een ambitieus essay dat pleit voor een soort van nieuw Wassenaarakkoord waarin alle betrokken maatschappelijke organisaties en overheden gezamenlijk werken aan de grondwettelijke plicht tot bieden van bestaanszekerheid. Het essay gaat in de eerste plaats in op wat de gemeenten van het Rijk willen. Maar het pleit ook voor een stevig lokaal handelingsperspectief. Voorzitter, wethouder Heijkoop is niet van mijn partij , maar ik heb geen behoefte om te verbergen dat ik hem er bij de PvdA graag bij zou hebben.

Jongeren en schulden. Voorzitter, met veel jongeren gaat het goed, maar als het misgaat met een deel van onze jongeren, gaat het ook echt mis. Elke maand verschijnen er landelijk nieuwsberichten waarin we lezen hoe slecht het op mentaal en sociaal vlak met de gezondheid van deze jongeren gaat. We horen ook berichten dat er elke week jongeren bij Stichting Urgente Noden binnenkomen, omdat ze de eindjes niet aan elkaar kunnen knopen. ’s Nachts wakker liggen van geldzorgen; moe zijn; overdag niet goed functioneren. Jongeren moeten met een open blik de toekomst in kunnen kijken. Daarom willen we dat Dordrecht, net als een aantal andere gemeenten, voor de succesvol gebleken regeling Jongeren Perspectief Fonds gaat. We hebben begrepen dat de wethouder hier al mee bezig is en vragen het fonds in te voeren. We zien mogelijkheden om dit vanuit het programma’s Glansrijke Toekomst voor Dordtse Jongeren en Ruimte voor Banen en vragen om een dekkingsvoorstel aan het college. Om de jongeren, die in de problemen zijn gekomen beter te kunnen helpen is het nodig om:
– In kaart te brengen om hoeveel jongeren het gaat die in Dordrecht met huisvestingsproblemen, problemen in het gezin, geldproblemen zitten.
– En wat het bereik is van de regelingen voor deze jongeren.
We vragen daarom om een toezegging.

Jongeren weerbaarder maken zodat zij zelfbewust met diploma de wereld in kunnen stappen: We willen onze waardering uitspreken voor organisaties, zoals R-newt die met het project Matchmakers jongeren met positief resultaat weten te begeleiden naar school. Want het aantal vroegtijdig schoolverlaters op het MBO is enorm gestegen. Op dit moment zitten er 292 studenten thuis. Een van de redenen is dat voor de startkwalificatie gehaald is, werkgevers al op het schoolplein staan om de jongeren met de belofte van geld uit de schoolbanken te trekken. Ze worden en blijven zo een goedkope arbeidskracht. Dit vergroot niet de bestaanszekerheid én kansengelijkheid. In tegenstelling tot leeftijdsgenoten op de HAVO en het VWO heb je op je 16de als je aan je MBO opleiding begint brede maatschappelijke ontwikkelmogelijkheden meer. Vakken waarbij je bij uitstek leert om weerbaarder te worden en je zelfbewustzijn te vergroten. We lezen in de Kadernota dat er een extra bijdrage aan stichting MBO gedaan wordt van 100.000 euro. We kunnen ons voorstellen dat dit plan daarin goed past en zien graag een voorstel van het MBO en de wethouder tegemoet, waarin invulling gegeven wordt aan workshops met focus op brede maatschappelijke ontwikkelmogelijkheden tijdens het behalen van de startkwalificatie.

Cultuur: Voorzitter; wij hebben het al eerder aangegeven. We vinden in de Cultuurnota ambitie echt teveel ontbreken en helpen de wethouder graag om meer ambitie aan te brengen.
• Voor een groeistad moeten de culturele ambities echt hoger, de verbinding met de landelijke cultuur hechter en het beleid zowel doelgerichter als inspirerender, met meer ruimte voor verbeelding en vernieuwing!
• ons aandachtspunt moet zijn welke stad willen we zijn, en hoe wil je je onderscheiden en positioneren in het land en ten opzichte van de (vooral Rotterdamse) regio?
• Jongere generaties moeten in het bijzonder de volle aandacht krijgen, maar zonder het uitgangspunt van een breed cultuurbegrip dat aansluit op de behoeften van alle generaties los te laten.
• Tot slot : geld is belangrijk, maar enthousiasme, ideevorming en verbeelding, een actievere rol van de gemeente en een meerjarenaanpak en veel geduld zijn dat ook. Vooral dat engagement treffen wij in de cultuurnota te weinig aan. We helpen de wethouder graag om meer ambitie aan te brengen, want (en dat weet de wethouder ook) kunst maken en zien is leuk, geeft ontzettend veel plezier, zorgt voor verbinding in de wijk en de stad en voorzitter niet minder belangrijk: het trekt nieuwe bewoners en bedrijven aan. Als gemeente moeten we veel meer faciliteren, ruimte geven en middelen bieden om cultuurmakers en inwoners in de wijken met elkaar te verbinden. We horen dat ToBe al in de buurthuizen komt en daar deze zomer workshops organiseert. Dat is geweldig.

AMENDEMENT Bestemmingsreserve Jeugdhulp
MOTIE Jongeren Perspectief Fonds: Geef jongeren met schulden perspectief