PVDA: Kun je nog wel onbezorgd en veilig zwemmen in De Merwelanden?

29 juni 2023

De PvdA Fractie stelt vragen aan college over de kwaliteit van onze zwemplassen nu weer nieuwe informatie daarover naarbuiten komt.

Opnieuw nemen we kennis van de zeer verontrustende berichten over de uitstoot van Zeer Giftige Stoffen van de chemiegigant DuPont/Chemours. Ditmaal lezen we de berichten van RTV Rijnmond over het in hoge mate aanwezig zijn van deze stoffen ook in onze zwemplassen. Dit blijkt uit metingen van Waterschap Rivierenland, die volgens RTV Rijnmond nog niet eerder openbaar zijn gedeeld.

Nu de zomer is aangebroken, de zomervakanties van start gaan en vele mensen op ons eiland verkoeling zoeken en recreëren bij zwemplassen, zoals in De Merwelanden, bij De Viersprong, en in het Wantij, zijn onze grootste dringende vragen op dit moment:
1) Hoe is het gesteld met de kwaliteit van ons zwemwater?
2) Hoeveel Zeer Giftige Stoffen (PFAS, PHOA, GenX, etc.) treffen we hierin aan?
3) Kunnen onze bewoners nog wel onbezorgd en veilig zwemmen in natuurwater, zoals in De Merwelanden?
4) Wat zijn de waarden van de zwemplas in De Merwelanden?
5) Kunnen evenementen, zoals CitySwim, nu nog wel doorgaan?
6) Hoe kan het dat de Onderzoeksresultaten van Waterschap Rivierenland niet eerder openbaar zijn gedeeld?

29 juni 2023 | PvdA Fractievoorzitter Wouter van der Spoel