PvdA: ‘Laat jongeren niet door het ijs zakken’

7 november 2023

PVDA: DE WONINGNOOD VOOR JONGEREN ONTWIKKELT ZICH STEEDS MEER TOT EEN RAMP

Bij de Algemene Beschouwingen dinsdagmiddag 7 november 2023 in de Gemeenteraad zal fractievoorzitter Marije Schnabel met name aandacht vragen voor de kwetsbare positie van jongeren in onze stad in deze woelige tijden. Met veel jongeren gaat het niet goed. De vooruitzichten zijn slecht en een flink aantal jongeren dreigt door het ijs te zakken.

De PvdA wil dan ook de financiele positie van jongeren versterken, woningen beschikbaar stellen voor jongeren en jongeren ontmoetingsplekken in wijken organiseren in een duurzame en veilige leefomgeving. We komen hier met 3 moties over.

1. In de afgelopen vijf jaar is het aantal jongeren met schulden verdubbeld. Het aantal jongeren dat in de schulden komt na hun 18de verjaardag stijgt explosief. Ze moeten hun verzekeringen en toeslagen regelen en gaan of moeten zelfstandig wonen. Deze financiële zelfstandigheid betekent dat ze – onafhankelijk van hun ouders of verzorgers – zelf contracten kunnen afsluiten en geld kunnen lenen. In de praktijk zijn veel jongeren nog niet zo zelfredzaam. Ze zijn bezig met ontwikkelen en ontdekken, hebben vaak tijdelijk werk, geen vast regulier inkomen, en nog geen eigen vermogen opgebouwd. Als je relatie uitgaat, je ouders scheiden of je moet je tijdelijke woning verlaten, of je baan is onzeker of te zwaar, dan ben je kwetsbaar. Er zijn groepen jongeren die extra kwetsbaar zijn: jongeren zonder verblijfsdocumenten, zonder thuis, zonder goed sociaal netwerk, zware zorgtaken en verplichtingen thuis, het niet goed machtig zijn van het Nederlands, of jongeren met een verstandelijke of fysieke beperking. Wij denken met het toevoegen een Perspectief-Prestatie aan de schuldhulpverlening zoals Jongeren op de Rit dit jongeren een goed perspectief kan bieden bij het opbouwen van hun verdere leven. Van hen wordt – naast aflossen van schulden – verwacht dat zij een maatschappelijke tegenprestatie leveren, waarbij meer wordt geleerd dan alleen beter met geld omgaan.

2. De woningnood is hoog en groeit nog steeds. Dat geldt zeker voor jongeren. Particuliere woningen zijn onbetaalbaar en de wachtlijsten voor een sociale huurwoning zijn eindeloos. De nieuwe woningen op het Leerpark zijn veel te duur en tegelijk piepklein. De bewoners van de Thureborgh dreigen straks massaal op straat gezet te worden. De woningnood voor jongeren ontwikkelt zich steeds meer tot een ramp. Tegelijk dreigen sociale huurwoningen gesloopt te worden, zoals aan de Troelstraweg. We stellen voor om de komende jaren te stoppen met de sloop van oudere sociale huurwoningen. De huidige bewoners die willen vertrekken moeten een alternatief aangeboden krijgen. Maak deze woningen bij leegkomen geschikt voor tijdelijke verhuur aan jongeren. Zorg tegelijk wel voor goed beheer.

3. In de wijken hebben we voor jongeren meer ontmoetingsruimten nodig. Jongeren die zich vervelen, geven vaak overlast. Ze hebben zelf verschillende meningen over hoe ze elkaar willen ontmoeten. Ontmoeting met andere jongeren is belangrijk in de ontwikkeling van jongeren. Daarom vragen we extra aandacht om ontmoetingsplekken in gesprek met jongeren, jongerenwerkers en bewoners te ontwikkelen en een beheerplan op te stellen, onderzoek te doen naar de tevredenheid van jongeren over de voorzieningen in hun wijk.
Bij het ontwikkelen van de VOORZIENINGENMONITOR per wijk dan ook de voorzieningen, of gebrek aan voorzieningen, voor jongeren in kaart te brengen.

Afbeelding van Elias Butynski via Pixabay