PvdA motie Begeleidingscommissie ruim aangenomen

7 februari 2023

Dinsdag 7 februari 2023 was de behandeling van het collegevoorstel om een AZC in Dordrecht te vestigen, en wel op bedrijventerrein Kil4. Omwonenden zijn daar niet allemaal blij mee. De PvdA vindt dat asielzoekers goed moeten worden opgevangen en het veilig moet zijn voor omgeving en henzelf.

PvdA raadslid Marije Schnabel diende dan ook als PvdA – samen met CDA, CU/SGP, GroenLinks en Op Ons Eiland –  motie Goede Dialoog en Begeleidingscommissie in de gemeenteraad in.

Marije: Wij stellen ons solidair op en willen op vrijwillige basis een grote locatie aanbieden, vervolgens gaan wij in gesprek met de regiogemeenten over hun rol in de opvang van bijvoorbeeld kwetsbare groepen en personen.

Wat betreft de opvang van asielzoekers, vluchtelingen en statushouders moeten er duidelijke afspraken tussen gemeenten en rijk worden gemaakt. Onze wens zou zijn om goed inzichtelijk te maken hoe de taakstellingen van de gemeenten op de verschillende onderdelen (opvang en huisvesting asielzoekers en vuchtelingen) zich verhouden en hoe die gezamenlijke investering mbt de huisvesting van kwetsbare groepen vorm moet krijgen. Graag zien wij een integraal regionaal gedragen en concreet voorstel.

De PvdA vindt dat we vluchtelingen moeten helpen Zo goed en veilig mogelijk. We komen dan ook met de Motie Begeleidingscommissie Veilige Woonomgeving. Een Begeleidingscommissie – met daarin omwonenden, ondernemers en organisaties – komt eerst wekelijks bij elkaar om alle knelpunten en zorgen voor overlast te bespreken en op te lossen. Juist doordat verschillende partijen bij elkaar zitten, kan er snel actie worden ondernomen. Vanaf het begin moet de opvang veilig en goed geregeld zijn, voor de omgeving en voor de bewoners. Want bewoners en ondernemers daar moeten veilig kunnen wonen en ondernemen.

De motie Begeleidingscommissie is door een ruime meerderheid in de gemeenteraad aangenomen. 28 stemmen voor, en 10 stemmen tegen.