PvdA steunt motie om behulpzaam en ruimhartig te zijn voor bewoners Weeskinderendijk

9 november 2023

De PvdA heeft in de gemeenteraad van dinsdag 7 november 2023 meegetekend met de motie: ‘Wees’ behulpzaam en ruimhartig voor de bewoners van de Weeskinderendijk.

In de afgelopen periode is gewerkt aan de ruimtelijke plannen voor het Maasterras-gebied. Door het collegebesluit tot het vestigen van een voorkeursrecht, dat binnen drie maanden dient te worden gevolgd door een besluit van de gemeenteraad, wordt het eerste recht van koop door de gemeente voor een periode van drie maanden en daaropvolgend drie jaar gewaarborgd en ongewenste transacties (van speculanten) worden voorkomen.

Voor het ontwikkeling van het gebied het verwerven van de 44 woningen aan de Weeskinderendijk Oost, aan de zijde van de Vlietweg, van belang is. Maar de eigenaren van deze woningen staan nu zwaar onder druk vanwege ongevraagde effecten;
– ze zijn mentaal en emotioneel getroffen, vooral omdat geen enkel geldbedrag de emotionele waarde van een woning, hun thuis, kan vervangen;
– er breekt een onzekere tijd voor hen aan over het moeten verkopen van hun woning, temeer omdat er nog geen concrete planning is voor de ruimtelijke ontwikkeling van het gebied;
– zij raken hun buurtschap en onderlinge betrokkenheid kwijt.

Er voor de eigenaren geen voordelen aan deze nieuwe ontwikkelingen zitten, maar wel een aantal nadelen:
– de verkooprechten van hun eigendom worden drastisch ingeperkt;
– een deel van de bewoners beschikt niet over de financiële middelen om een vervangende, enigszins vergelijkbare woning te kopen of te huren;
– de huidige woningmarkt in Dordrecht is krap, hetgeen het vinden van een vergelijkbare andere woning bemoeilijkt.

De 44 huiseigenaren zijn op een dusdanig nadelige wijze getroffen, dat er een onevenwichtige balans is ontstaan tussen de belangen van de gemeente Dordrecht en de belangen van deze 44 eigenaren/bewoners. Wij vinden dat onze gemeente een morele verplichting heeft om bewoners die geraakt worden door deze WVG-maatregel te helpen en te begeleiden.

Wij (VSP, SP, PvdA, FW, BVD, FvD, DENK, Fractie van der Spoel, Partij voor de Dieren, CDA, Op Ons Eiland, Fractie van Leeuwen) verzoeken het college:
– De 44 bewoners van de Weeskinderendijk Oost, die moeten wijken voor de te realiseren woningbouw aan het Maasterras, in de komende 3 jaar en zo nodig ook daarna met voorrang en actief te helpen bij het vinden van een gelijkwaardige woning;
– Voor de 44 woningen een ruimhartige marktconforme waarde te bieden die zou gelden onder normale omstandigheden qua woonomgeving; `
– Een onafhankelijk iemand met empathisch vermogen voor deze huiseigenaren aan te stellen die hen met raad en daad bijstaat, en indien door de bewoners gewenst hen vertegenwoordigt, totdat zij een nieuwe woning hebben gevonden.

De motie is aangenomen. Alleen VVD, GroenLinks, CU/SGP stemden tegen.

Er komt een aparte commissie over het vervolg zegde wethouder Burggraaf toe: over wat zijn marktconforme prijzen, wat is een gelijkwaardige woning, en wat komt er allemaal bij kijken. Ook komen er gesprekken met bewoners, bewoners zullen beter begeleid worden. Wat betekent een WVG voor bewoners? Er is nog geen Gebiedsvisie. Alle details komen nog.

PvdA raadslid Marije Schnabel merkte wel op dat het een vrij rustige buurt is, maar dat het gebied wel verwaarloosd is. De straatverlichting is bijvoorbeeld niet op orde. Zij vroeg of de wethouder dit herkent. ‘Dat herken ik’, reageerde wethouder Burgraaf.