PvdA vragen over weghalen lantarenpalen Weizigtpark

15 november 2023

Tijdens de het VragenHalfUurtje op de Dordtse Dinsdag 14 november 2023 in het Stadskantoor vroeg PvdA commissielid Leo Damen aan het college waarom de lantarenpalen zijn weggehaald op het pad naast het hoofdpad in het Weizigtpark. Het hoofdpad is overigens goed verlicht, terwijl het nu op het andere pad (Arpad Weisz-pad) het heel donker is, wat een onveilig gevoel geeft.

Wethouder van der Linden vertelde dat dit zo is besloten een tijd geleden – ook door gemeenteraad – om ook aan de dieren te denken, die het liever donker hebben.

Maar – stelde Leo voor – mocht het in de praktijk voor mensen in het park toch te onveilig worden, dan moet het mogelijk zijn om de lantarenpaal of -palen te laten terugkeren.
Mocht dit inderdaad nodig zijn, dan wil wethouder van der Linden dit bekijken.

Volgens wethouder Merx is er die avond eveneens de bespreking van het Lichtplan. Daarin wordt ook de overweging gemaakt om licht te brengen op plekken waar het kan en nodig is, maar ook plekken donker te houden voor de dieren.

De praktijk moet uitwijzen hoe we dit goed kunnen matchen om toch de veiligheid te kunnen waarborgen.

Bekijk hier de opname van de vergadering

(Leo Damen vanaf stand 22.00)